ÅF hjälper H&M att införa en ny förpackningsstrategi

PUBLICERAD: 16 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

H&M:s övergång till cirkulärt arbetssätt ska även om fatta koncernens förpackningslösningar. (Bilden är ett montage)|”För att påskynda övergången till en cirkulär modell måste vi ta itu med våra förpackningar”, säger Cecilia Brännsten.

Ingenjörs- och konsultföretaget ÅF ska hjälpa modekoncernen H&M att etablera ett cirkulärt arbetssätt i koncernens globala hantering av förpackningar. Det skriver ÅF på sin hemsida.

H&M:s vision är att leda övergången till cirkulärt och förnybart mode, och samtidigt vara ett rättvist och jämlikt företag. H&M satsar på att integrera cirkulär ekonomi i sin övergripande verksamhet och har nu utökat sitt uppdrag hos ÅF för att utveckla en cirkulär förpackningsstrategi.

”För att påskynda övergången från en linjär till en cirkulär modell måste vi ta itu med våra förpackningar. Vi uppskattar därför vårt strategiska partnerskap med ÅF, som samverkar med oss för att lösa denna fråga. Att säkerställa en cirkulär förpackningsstrategi genom att maximera användningen och värdet av resurserna är avgörande för att rädda vår planet och en viktig del av vår vision att gå mot en helt cirkulär verksamhet”, säger Cecilia Brännsten, tf miljöchef i H&M-koncernen.

Ett cirkulärt angreppssätt handlar om att hålla resurser i bruk så länge som möjligt och att återföra avfall som råmaterial till nya produkter – i ett slutet kretslopp.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.