Ingenjörs- och konsultföretaget ÅF ska hjälpa modekoncernen H&M att etablera ett cirkulärt arbetssätt i koncernens globala hantering av förpackningar. Det skriver ÅF på sin hemsida.
H&M:s vision är att leda övergången till cirkulärt och förnybart mode, och samtidigt vara ett rättvist och jämlikt företag. H&M satsar på att integrera cirkulär ekonomi i sin övergripande verksamhet och har nu utökat sitt uppdrag hos ÅF för att utveckla en cirkulär förpackningsstrategi.
”För att påskynda övergången från en linjär till en cirkulär modell måste vi ta itu med våra förpackningar. Vi uppskattar därför vårt strategiska partnerskap med ÅF, som samverkar med oss för att lösa denna fråga. Att säkerställa en cirkulär förpackningsstrategi genom att maximera användningen och värdet av resurserna är avgörande för att rädda vår planet och en viktig del av vår vision att gå mot en helt cirkulär verksamhet”, säger Cecilia Brännsten, tf miljöchef i H&M-koncernen.
Ett cirkulärt angreppssätt handlar om att hålla resurser i bruk så länge som möjligt och att återföra avfall som råmaterial till nya produkter – i ett slutet kretslopp.