Nytt förpackningskoncept som ger dig en animerad upplevelse

PUBLICERAD: 31 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Adidas lanserar förpackningar med ”lenticular-tryck” till sin sko- och klädkollektion ”The Pack” (Bild Adidas)

Sportsko- och klädmärket Adidas har lanserat ett nytt förpackningskoncept till produkter i sin kollektion ”The Pack”. Med hjälp av så kallat ”lenticular-tryck”- som inte ska förväxlas med hologram – får man en rörlig och ”vibrerande” ljusupplevelse, när förpackningen öppnas eller förslutes.

Tekniken med lenticular-tryck, ibland även kallat ”lins-tryck”, är inte ny, men har tidigare knappast använts till förpackningar. Tekniken är en form av tredimensionellt tryck, som kräver en tryckpress, som kan trycka med ytterst fina toleranser och med en hög rastertäthet.

Med tekniken kan man uppnå en rörlighet – dvs ett skifte mellan två eller flera bilder – genom att det tryckta materialet vinklas på olika sätt, eller genom att man exempelvis drar ut en inre låda ur ett yttre ”skal”, typ som en skolåda.

De nya Adidas-förpackningarna är utvecklade i USA av design- och varumärkesbyrån Hovers Over Water och de kommer enligt uppgift att lanseras globalt. Förpackningarna kommer att marknadsföras i samarbete med basebollspelaren Alex Bregman från MLB och ishockeyspelaren PK Subban från NHL.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback