Absorbenttillverkaren Cellcomb får förstudie finansierad av EU

PUBLICERAD: 15 maj 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Värmländska Cellcomb har utvecklat absorbenten Cellsorb, som används i köttförpackningar. Cellsorb är icke-toxisk och tillverkad av nedbrytbara bioplaster och cellulosamaterial.|”Vi är mycket stolta över att ha fått det här stödet”, säger Henric Nedéus, VD på Cellcomb. (Bild Paper Province)

Företaget Cellcomb AB i Säffle, som är en av medlemmarna i det värmländska företagsklustret Paper Province, har som första företag i Värmland blivit beviljade att driva en förstudie finansierad av EU:s åtråvärda stöd till små- och medelstora företag.

Cellcomb är specialiserade på att utveckla och tillverka miljövänliga produkter med absorberande och skyddande egenskaper för engångsbruk, till exempel nedbrytbara absorbenter till livsmedelsförpackningar, engångsartiklar på sjukhus och miljövänliga sängkläder.

Cellcomb har bland annat utvecklat den bioplast- och cellulosabaserade absorbenten Cellsorb, som används i köttförpackningar för att suga upp vätskan. Efterfrågan på Cellsorb förväntas öka radikalt, inte minst med tanke på den livliga kemikalie- och plastdebatt, som pågår i Europa.

”Vi är mycket stolta över att ha fått det här stödet”, säger Henric Nedéus, VD på Cellcomb. (Bild Paper Province)

Cellsorb är också den produkt från Cellcomb, som nu får finansiellt stöd från EU enligt det så kallade SME-instrumentet. Stödet ska Cellcomb använda till en förstudie för att ytterligare utveckla Cellsorb-konceptet.

”Det här har en stor potential för både Värmland och för vårt företag. Vi är mycket stolta över att ha fått det här stödet. Det har varit ett enormt teamarbete, med hjälp av både Business Värmland och RISE”, säger Henric Nedéus, VD på Cellcomb.

EU-stödet, som kallas SME-instrumentet, är väldigt eftertraktat. Endast åtta procent av de totalt närmare 47.000 sökande företagen får möjlighet att ingå i fas 1, som betyder ekonomiskt tillskott med en halv miljon kronor. När ett företag blivit beviljade stöd i fas 1 är chansen att ta sig förbi nålsögat till fas 2 mycket större, där stödet i så fall handlar om flera tiotals miljoner.

”Det är bara de mest lovande företagen, som blir beviljade den förmånliga finansieringen från SME-instrumentet. De företagen går till och med under benämningen ”crème de la crème” i Bryssel”, säger Christin Vännmann på RISE.

Motiveringen till EU-stödet till Cellcomb och Cellsorb-absorbenten lyder:
Cellsorb introducerar en helt säker, icke-toxisk absorbent tillverkad av bioplaster och högabsorberande cellulosabaserade alternativ från skogsråvara, som:
1) absorberar flera gånger sin egen vikt jämfört med syntetiska livsmedelsabsorbenter
2) är fullt komposterbar och hundra procent förnybar
3) har en konkurrenskraftig prissättning.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax