Absolut Vodkas försäljning ökade för andra året i rad

PUBLICERAD: 29 augusti 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Absolut Extrakt med kardemummakrydda var en Absolut-produkt som lanserades under fjolåret.
|Anna Malmhake är VD i The Absolut Company.
|I augusti öppnade Absolut Vodka besökscentret Absolut Home i Århus. (Bild The Absolut Company)

Absolut Vodka, som är världens sjätte största spritvarumärke, fortsätter att växa. 2017/18 ökade den globala försäljningen med två procent, trots en nedgång på den viktiga amerikanska marknaden med fyra procent. Försäljningen ökar både på etablerade och nya marknader: Storbritannien 13 procent, Kina 32 procent, Sydafrika 24 procent och Sydkorea sju procent. 

”Absolut Vodkas fortsatta framgångar bygger på en kombination av flera insatser det senaste året. Vi har lyft fram produktkvaliteten, drivit innovation och gjort vår kommunikation ännu mer relevant för en ny generation konsumenter på flera marknader”, säger Anna Malmhake, VD för The Absolut Company

Under året lanserades den globala kampanjen ”The Vodka with Nothing to Hide”. Som ett led i varumärkets fokus på transparens och ursprung öppnade Absolut Vodka i augusti ett besökscenter i Åhus, Absolut Home, som har rönt stort intresse, även internationellt. 

”För oss är det viktigt att visa att vi är helt öppna med vilken produkt vi tillverkar. Det är inte en självklarhet för alla varumärken i vår bransch. Vi låter folk uppleva på plats vad vi menar med ”One Source” – att varje flaska vodka kommer från kraften i det lokala samarbetet”, säger Anna Malmhake. 

Hon lyfter fram flera kampanjer som har lyft varumärket globalt. I Storbritannien har kampanjen ”Kiss with Pride” uppmärksammat 50-årsminnet av avkriminaliseringen av homosexualitet och kampanjen ”One Night” har hyllat kreativitet och framåtanda. Den goda tillväxten i Kina kopplas till flera kampanjer som rör nattlivet och i Sydafrika har festivalen ”One Source Live” arrangerats. I Sydkorea har lanseringen av Absolut Lime bidragit till en vändning av marknaden. 

Andra produktlanseringar under året är Absolut Extrakt med kardemummakrydda, Absolut Juice Edition smaksatt med fruktjuice samt den färdigblandade drinken Absolut Mixt.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

Xerox Holdings Corporation och Taktiful Software Solutions meddelar att de har för avsikt att bilda ett nytt strategiskt partnerskap för att utöka bådas närvaro på marknaden för digital förädling.
xeroxx

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Stora Enso startar produktionsenhet för torrformning av fiber i Skene

Stora Enso som har ett licensavtal med PulPac har beslutat sig för att starta en produktionsenhet för produktion via torrformning av fiber. Placeringen är Skene i Västra Götaland.
Pulpac stor ex