Absolut Vodkas försäljning ökade för andra året i rad

PUBLICERAD: 29 augusti 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Absolut Extrakt med kardemummakrydda var en Absolut-produkt som lanserades under fjolåret.
|Anna Malmhake är VD i The Absolut Company.
|I augusti öppnade Absolut Vodka besökscentret Absolut Home i Århus. (Bild The Absolut Company)

Absolut Vodka, som är världens sjätte största spritvarumärke, fortsätter att växa. 2017/18 ökade den globala försäljningen med två procent, trots en nedgång på den viktiga amerikanska marknaden med fyra procent. Försäljningen ökar både på etablerade och nya marknader: Storbritannien 13 procent, Kina 32 procent, Sydafrika 24 procent och Sydkorea sju procent. 

”Absolut Vodkas fortsatta framgångar bygger på en kombination av flera insatser det senaste året. Vi har lyft fram produktkvaliteten, drivit innovation och gjort vår kommunikation ännu mer relevant för en ny generation konsumenter på flera marknader”, säger Anna Malmhake, VD för The Absolut Company

Under året lanserades den globala kampanjen ”The Vodka with Nothing to Hide”. Som ett led i varumärkets fokus på transparens och ursprung öppnade Absolut Vodka i augusti ett besökscenter i Åhus, Absolut Home, som har rönt stort intresse, även internationellt. 

”För oss är det viktigt att visa att vi är helt öppna med vilken produkt vi tillverkar. Det är inte en självklarhet för alla varumärken i vår bransch. Vi låter folk uppleva på plats vad vi menar med ”One Source” – att varje flaska vodka kommer från kraften i det lokala samarbetet”, säger Anna Malmhake. 

Hon lyfter fram flera kampanjer som har lyft varumärket globalt. I Storbritannien har kampanjen ”Kiss with Pride” uppmärksammat 50-årsminnet av avkriminaliseringen av homosexualitet och kampanjen ”One Night” har hyllat kreativitet och framåtanda. Den goda tillväxten i Kina kopplas till flera kampanjer som rör nattlivet och i Sydafrika har festivalen ”One Source Live” arrangerats. I Sydkorea har lanseringen av Absolut Lime bidragit till en vändning av marknaden. 

Andra produktlanseringar under året är Absolut Extrakt med kardemummakrydda, Absolut Juice Edition smaksatt med fruktjuice samt den färdigblandade drinken Absolut Mixt.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}