Absolut Vodkas försäljning ökade för andra året i rad

PUBLICERAD: 29 augusti 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Absolut Extrakt med kardemummakrydda var en Absolut-produkt som lanserades under fjolåret.
|Anna Malmhake är VD i The Absolut Company.
|I augusti öppnade Absolut Vodka besökscentret Absolut Home i Århus. (Bild The Absolut Company)

Absolut Vodka, som är världens sjätte största spritvarumärke, fortsätter att växa. 2017/18 ökade den globala försäljningen med två procent, trots en nedgång på den viktiga amerikanska marknaden med fyra procent. Försäljningen ökar både på etablerade och nya marknader: Storbritannien 13 procent, Kina 32 procent, Sydafrika 24 procent och Sydkorea sju procent. 

”Absolut Vodkas fortsatta framgångar bygger på en kombination av flera insatser det senaste året. Vi har lyft fram produktkvaliteten, drivit innovation och gjort vår kommunikation ännu mer relevant för en ny generation konsumenter på flera marknader”, säger Anna Malmhake, VD för The Absolut Company

Under året lanserades den globala kampanjen ”The Vodka with Nothing to Hide”. Som ett led i varumärkets fokus på transparens och ursprung öppnade Absolut Vodka i augusti ett besökscenter i Åhus, Absolut Home, som har rönt stort intresse, även internationellt. 

”För oss är det viktigt att visa att vi är helt öppna med vilken produkt vi tillverkar. Det är inte en självklarhet för alla varumärken i vår bransch. Vi låter folk uppleva på plats vad vi menar med ”One Source” – att varje flaska vodka kommer från kraften i det lokala samarbetet”, säger Anna Malmhake. 

Hon lyfter fram flera kampanjer som har lyft varumärket globalt. I Storbritannien har kampanjen ”Kiss with Pride” uppmärksammat 50-årsminnet av avkriminaliseringen av homosexualitet och kampanjen ”One Night” har hyllat kreativitet och framåtanda. Den goda tillväxten i Kina kopplas till flera kampanjer som rör nattlivet och i Sydafrika har festivalen ”One Source Live” arrangerats. I Sydkorea har lanseringen av Absolut Lime bidragit till en vändning av marknaden. 

Andra produktlanseringar under året är Absolut Extrakt med kardemummakrydda, Absolut Juice Edition smaksatt med fruktjuice samt den färdigblandade drinken Absolut Mixt.

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Håll Sverige Rent undrar vem som ska jobba mot nedskräpning nu

Stiftelsen Håll Sverige Rent står inför en avgörande fråga, vem ska betala för arbetet med att forma normer och beteenden gällande nedskräpning i samhället? Den statliga finansieringen har helt försvunnit, producenterna av engångsplastprodukter får delvis ta kostnaden om bidraget blir noll kronor, men kanske kan klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ändra på det i vårbudgeten. Det skriver Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz i det här debattinlägget.
Johannax

DePoly i Schweiz etablerar demoanläggning för unik återvinning av PET- och polyesteravfall

Schweiziska DePoly inviger i sommar en demoanläggning med en kapacitet på 500 ton per år för att ge gårdagens plast ett nytt syfte, samtidigt som de säkrar 23 miljoner dollar från sponsorer.
depoly1

Fiberbaserad beläggning för värmeförsegling tävlar i Packnorth Award 2025

Bidragen fortsätter komma in till årets Packnorth Award. Ett intressant bidrag är inte en förpackning i sig utan en ny, fiberbaserad beläggning för värmeförsegling. Den är anmäld i kategorin Biobaserade förpackningar i tävlingen.
WOODMER-Seal-3x

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX