Absolut hyllar Pride-sommaren med nydesignad Rainbow-flaska

PUBLICERAD: 1 juni 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Till Pride-sommaren 2022 lanserar Absolut en nydesignad version av sin Rainbow-flaska i en begränsad upplaga. (Bild Absolut. Bilden är ett montage)||Den första Absolut Rainbow-flaskan lanserades i juli 2017 och har ingått i Systembolagets ordinarie beställningssortiment. (Bild Absolut)

Inför Pride-sommaren 2022 har Absolut Vodka lanserat en begränsad och nydesignad upplaga av sin Absolut Rainbow-flaska. Den första Rainbow-flaskan lanserades i juli 2017.

Första Absolut Rainbow-flaskan lanserades 2017  i Systembolagets ordinarie beställningssortiment. (Bild Absolut)

Absolut skriver i ett pressmeddelande att företagets engagemang för HBTQIA+ startade redan under 1980-talet i New York och har sedan dess varit en del av varumärkets DNA. Rainbow-flaskan är inspirerad av mångfald, ett av flera områden Absolut arbetar med för att skapa en mer öppen värld.

Vodkan i Rainbow-flaskan är den klassiska Absolut Vodka Original, gjort på lokalt odlat höstvete från skånska Åhus och trakterna däromkring.

Inför lanseringen av den nydesignade Rainbow-flaskan har Absolut Vodka samarbetat med Helsingborgsbaserade företaget Rscued, vars affärsidé är att minska matsvinnet genom att ”rädda” frukt och grönsaker, som annars skulle slängts, och av dem tillverka juice, smoothies och chips. (Och det som ändå blir över komposteras och blir till vegansk blomjord…)

Lagom till Pride 2022 har nu Absolut och Rscued tagit fram en helt ny cocktail baserad på Absolut Rainbow och Rscueds ”Lycklig”, som är en lemonad gjord på räddade jordgubbar, citron och thaibasilika.

Nya Absolut Rainbow lanseras idag (1 juni) och finns i beställningssortimentet på Systembolaget. 20 kr från varje såld flaska kommer under perioden den 1 juni till den 31 augusti att doneras till Regnbågsfonden. Även Rscued skänker till Regnbågsfonden: 0,50 kr per såld Lycklig-flaska går till fondens arbete för HBTQ-frågor.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}