Här är ”Absolut Comeback” – flaskan som hyllar återvinning

PUBLICERAD: 5 december 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Absolut Comeback” hyllar återvinning och cirkulär ekonomi och i flaskan ingår synliga delar av krossat, återvunnet glas. (Bild Absolut Company)

Absolut Company och glasförpackningstillverkaren Ardagh Glass har utvecklat en ny iögonfallande vodkaflaska i begränsad upplaga. Flaskan, som kallas ”Absolut Comeback”, hyllar den cirkulära ekonomin och belyser behovet av att återvinna och återanvända våra befintliga resurser.

Designen till den nya flaskan är utvecklad av Ardaghs designteam tillsammans med kommunikations- och designbyrån Drama Queen Communications. Avsikten var att skapa en flaskdesign baserad på återvunnet glas för att främja och visualisera fördelarna med återvinning. Tillsammans utvecklade de ”Absolut Comeback”, som till minst 41 procent består av återvunnet glas och där faktiska delar av trasigt glas ingår i själva flaskan!

För att skapa den annorlunda flaskan krävdes en detaljerad process, där flera designteam var involverade. 3D-utskrifter, digital scanning och virtuella skulpteringstekniker användes för att skapa den slutgiltiga flaskan, som skulle förena utseendet och formen hos den klassiska Absolut-flaskan med känslan och upplevelsen av faktiskt återvunnet glas.

Absolut Vodkas ikoniska glasflaskor tillverkas vid Ardagh Glass svenska glasbruk Limmared mellan Borås och Gislaved.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor