En vodkaflaska som kan förvandlas till en vattenflaska, en vas eller en ljusstake, när den är tömd, vann toppvinsten ”Diamond – Best of Show” i årets upplaga av den globala förpackningsdesigntävlingen Pentawards. Sex svenska bidrag belönades med guld, silver och brons.
Vodkaflaskan från USA-baserade Air Co belönades av en enhällig jury med toppriset för sin minimalistiska design, som förenar lyx med hållbarhet. Flaskan, som betecknas som framåtblickande, modern och transformativ, är både återanvändbar och till 100 procent hållbar. Flaskan är försluten med glaspropp, som för tankarna till gamla tiders apoteksflaskor.
Air Co-flaskans etikett är placerad i flaskans nederdel, vilket gör att själva produkten – vodkan – är det första som möter konsumentens öga. Etiketten är enkel och giftfri och kan enkelt tas bort så att den tömda flaskan kan få fler liv – som vattenflaska, blomvas eller ljusstake.
”Vi pratar om framtidens hållbara lyx – och det är det här”, kommenterade Pentawards-juryns ordförande Clem Halpin valet av Air Co till diamantvinnare.
Förutom toppriset ” Diamond – Best of Show” delades ett flertal priser ut i olika kategorier, vilka belönades med allt från ”Platinum” till guld-, silver- och bronsutmärkelser. Inga svenska bidrag vann den högsta kategoriutmärkelsen ”Platinum”, men däremot belönades sex bidrag, designade av svenska byråer och designers, med guld, silver och brons i olika kategorier.
Guld i kategorin ”Distributors’/Retailers’ own brands/Private labels” togs hem av Silver (!), för en förpackning till hörlurstillverkaren Ample. Stockholmsbaserade designbyrån Silver har flera gånger tidigare belönats i Pentawards.
Guld vann också likaledes Stockholmsbaserade Pond Design för sin utformning av flaskor för Swedish Tonic. Pond fick sin utmärkelse i kategorin ”Beverages, Ciders and low-alcohol drinks”.
De båda byråerna vann också var sitt silver: Pond i parfymkategorin för förpackningsdesignen till doftljus från Nokult och Silver för designen till livsmedelsförpackningar för bageri- och delikatessföretaget ”Oh My Good!” i Huddinge.
En silverutmärkelse i kategorin ”Other markets” blev det också till Duni Groups inhouse-avdelning, som designat en serie ekologiska färdigmatsförpackningar och i kategorin ”Beverages” tog byrån Drama Queen hem ett brons för sin design till den ”återvunna” vodkaflaskan ”Absolut Comeback”.
Förutom alla utmärkelser – platina, gud, silver och brons – i sedvanliga kategorier och underkategorier delades det även ut specialpriser till ”Bästa nykomling”, ”Årets designbyrå”, Årets designer” och ”NXT-GEN – bästa designstudent”.
Årets upplaga av Pentawards var den 14:e i ordningen. Mer än 2.000 bidrag från 60 länder och fem kontinenter hade anmälts till tävlingen och mer än 400 av dessa belönades med priser av olika valörer. Flest utmärkelser gick till bidrag från Storbritannien, Spanien, Ryssland och Kina.
På grund av viruspandemin blev årets prisutdelning en virtuell galatillställning, som sändes live från London den 24 september.
Samtliga vinnare i 2020 års Pentawards finns redovisade med bild och info HÄR!