Livsmedelsföretaget Santa Maria, som är en del av finska Paulig Group, har invigt sitt nya distributionscenter i Kungsbacka. Från centret skickas kryddor, Tex Mex-produkter, asiatiska och indiska koncept, BBQ– och Street Food-produkter, mm. till hela Europa.
Det nya lagret är 33.000 kvadratmeter stort, vilket motsvarar sex fotbollsplaner, och det har kostat 350 miljoner kronor att uppföra.
Det var under traditionsenlig pompa och ståt som Santa Marias stora lagerlokal på Kraftvägen i Kungsbacka invigdes. Gästerna bjöds på guidad tur, bubbel och smakprover från Santa Marias nylanserade Street Food-sortiment. Koncernchef Jaana Tuominen höll tal och klippte – med hjälp av en rejäl häcksax! – tillsammans med Johan Sundelin, chef för koncernens World Foods & Flavouring-division, det röda bandet, som satts upp mellan två av de 50 truckar, som trafikerar lagret.
Bland gästerna återfanns grannar, kunder, leverantörer, kommunrepresentanter och press. Men i centrum för hyllningarna stod 60 av Santa Marias medarbetare, som har lagret som arbetsplats och som har slitit hårt för att få till stånd en lyckad inflytt.
”Det här har varit ett långt och tufft projekt. Vi har renoverat, byggt nytt, flyttat ut från tre gamla lagerlokaler och in här. Samtidigt har medarbetarna haft uppgiften att sköta ´usiness as usual´. De är väl värda att hyllas idag och jag vill tacka dem för deras stora engagemang och lösningsorienterade sätt att ta sig an alla utmaningar”, sade Johan Sundelin.
Att valet av distributionscentrets placering föll på Kungsbacka är naturligt, menar Johan Sundelin. Redan tidigare fanns här tre lager för Santa Marias färdigprodukter. Men med tiden växte Santa Maria ur lagerlokalerna; svenskarnas aldrig sinande taco-konsumtion krävde större ytor. Nu har man samlat allt under ett tak, med plats för 30.000 pallar.
”Kungsbacka ligger geografiskt fördelaktigt placerat för vår verksamhet och vi upplever samarbetet med både kommunen och näringslivsrepresentanter här som mycket gott. Det känns roligt att kunna visa att vi satsar långsiktigt och tryggar arbetstillfällen i kommunen även fortsättningsvis”, betonade Johan Sundelin.
Om- och tillbyggnaden av Santa Marias nya distributionscenter inleddes i november 2015. Då hade fastigheten stått tom i några år, efter att Elanders flyttat ut. Ett år senare hade projektet resulterat i 12.000 kvadratmeters nybyggnation och en renoverad lageryta på cirka 21.000 kvadratmeter. Då hade 1.000 pålar satts i marken och tre miljoner liter betong blandats. Byggtiden blev elva månader och totalkostnaden 350 miljoner kronor.
I januari i år var allt klart och då kunde också alla utleveranser till kund göras från det nu officiellt invigda distributionscentret.