50 % återvunnen plast i film för krävande kemiska produkter

PUBLICERAD: 15 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Den nya FFS-filmen är fuktsäker, vilket gör att förpackade produkter kan förvaras utomhus. (Bild Berry bpi)|Berry bpi:s nya NorDiVent förpackningsfilm är tillverkad med 50 procent återvunnen konsumentplast. (Bild Berry bpi)

Flexibla filmproducenten Berry bpi packaging solutions, som ingår i globala Berry-koncernen, har utvecklat och lanserat en förpackningsfilm, som innehåller 50 procent plast från återvunna konsumentförpackningar.

Filmen, som ingår i företagets FFS-filmer under varumärket NorDiVent, är speciellt utformad för fyllning och förslutning av krävande pulverprodukter inom kemikalier, byggprodukter, etc., men kan även användas till pulverprodukter inom livsmedelsområdet.

Berry bpi:s nya NorDiVent förpackningsfilm är tillverkad med 50 procent återvunnen konsumentplast. (Bild Berry bpi)

Berri skriver i ett pressmeddelande att den nya filmen tillverkas med en specialplast, som fått beteckningen Berry Sustane® och som är tillverkad av en kombination av nyproducerad polymer och polymer från återvunna konsumentprodukter. Filmen sägs få samma materialstandard som en förpackningsfilm tillverkad helt av nyproducerad plast.

Enligt Berry bpi är den nya NorDiVent-filmen helt vattentät och säkerställer att luft släpps ut på ett dammfritt sätt. Filmen erbjuder effektivt fuktskydd för produkter, som måste hållas torra, och gör det möjligt att förvara förpackningar utomhus. Dess höga rivmotstånd ger ytterligare produktskydd och undviker spill och produktavfall i hela leveranskedjan. Filmen, som bland annat kan göras antistatisk, klarar enligt tillverkaren de mest utmanande och krävande applikationerna och produkterna.

Den nya filmen kan tryckas med upp till tio färger, vilket gör det möjligt att för att skapa effektiva varumärken och öka uppmärksamheten ute i butik.

”Användandet av återvunnen plast utan försämrad prestanda är en viktig utveckling i vår strävan att utveckla lösningar som stöder våra kundernas hållbarhetsmål”, säger Frank Heseding från Berry bpi packaging solutions.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se