40.000 flaskor med rom uppkopplade med NFC

PUBLICERAD: 1 september 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Med hjälp av en NFC-försedd smart telefon kan konsumenten via ”solnedgången” på flasketiketten koppla upp sig på webben och deltaga i tävlingar

40.000 flaskor med den kokosnötssmakande rommen Malibu och försedda med NFC-teknik (Near Field Communication) ska säljes av Tesco i Storbritannien. Konceptet är resultatet av ett samarbete mellan Malibu och Absolut Company, vilka båda ingår i spritkoncernen Pernod Ricard, och har utvecklats vid Absoluts innovationslaboratorium i Stockholm.
Projektet sägs vara det globalt största hittills, där man utnyttjar NFC-teknik tillsammans med en spritprodukt.

Varje enskild flaska av de 40.000 kommer att vara försedd med en tryckt informationstag, som berättar för konsumenterna hur de ska göra för att använda sig av NFC-tekniken. Genom att scanna ”solnedgången” på flasketiketten med en NFC-försedd smart telefon kan man öppna upp fem olika digitala upplevelser i telefonens webbläsare. Upplevelserna inkluderar en ”vinn-direkt-tävling”, ytterligare en tävling där man kan vinna en semester på Barbados, bartendertips och –recept på drinkar, en app för att hitta närbelägna barer samt en spellista med utvald musik.

Delaktig i denna banbrytande kampanj har även varit reklam- och innovationsbyrån SharpEnd och projektet är en produkt av ett samarbete med Absolut Companys utvecklings- och innovationslaboratorium i Stockholm, där Malibu och Absolut gemensamt testa och utvecklat ”uppkopplade” flaskor.

Malibu-projektet är en följriktig uppföljning på en exklusiv undersökning, som Pernod Ricard UK genomfört och som visar att konsumenterna vill köpa mer än bara en produkt.
”Konsumenter köper inte längre produkter – de köper erfarenheter och upplevelser, som de får via produkten”, säger man hos Pernod Ricard.

De 40.000 NFC-uppkopplade Malibu-flaskorna kommer att säljas enbart i Tesco-butiker runt om i Storbritannien och försäljningen börjar nu i september.

”Vi är säkra på att detta blir en stor hit hos konsumenterna och vi kan knappt vänta på att se deras reaktioner. Vi pushar målmedvetet för Malibu i digitala medier och vi vill vara i front i branschen genom att använda avancerad teknik – detta är bara början!”, säger Jo Alexander, Malibus marknadschef hos Pernod Ricard UK.

 

 

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback