40.000 flaskor med rom uppkopplade med NFC

PUBLICERAD: 1 september 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Med hjälp av en NFC-försedd smart telefon kan konsumenten via ”solnedgången” på flasketiketten koppla upp sig på webben och deltaga i tävlingar

40.000 flaskor med den kokosnötssmakande rommen Malibu och försedda med NFC-teknik (Near Field Communication) ska säljes av Tesco i Storbritannien. Konceptet är resultatet av ett samarbete mellan Malibu och Absolut Company, vilka båda ingår i spritkoncernen Pernod Ricard, och har utvecklats vid Absoluts innovationslaboratorium i Stockholm.
Projektet sägs vara det globalt största hittills, där man utnyttjar NFC-teknik tillsammans med en spritprodukt.

Varje enskild flaska av de 40.000 kommer att vara försedd med en tryckt informationstag, som berättar för konsumenterna hur de ska göra för att använda sig av NFC-tekniken. Genom att scanna ”solnedgången” på flasketiketten med en NFC-försedd smart telefon kan man öppna upp fem olika digitala upplevelser i telefonens webbläsare. Upplevelserna inkluderar en ”vinn-direkt-tävling”, ytterligare en tävling där man kan vinna en semester på Barbados, bartendertips och –recept på drinkar, en app för att hitta närbelägna barer samt en spellista med utvald musik.

Delaktig i denna banbrytande kampanj har även varit reklam- och innovationsbyrån SharpEnd och projektet är en produkt av ett samarbete med Absolut Companys utvecklings- och innovationslaboratorium i Stockholm, där Malibu och Absolut gemensamt testa och utvecklat ”uppkopplade” flaskor.

Malibu-projektet är en följriktig uppföljning på en exklusiv undersökning, som Pernod Ricard UK genomfört och som visar att konsumenterna vill köpa mer än bara en produkt.
”Konsumenter köper inte längre produkter – de köper erfarenheter och upplevelser, som de får via produkten”, säger man hos Pernod Ricard.

De 40.000 NFC-uppkopplade Malibu-flaskorna kommer att säljas enbart i Tesco-butiker runt om i Storbritannien och försäljningen börjar nu i september.

”Vi är säkra på att detta blir en stor hit hos konsumenterna och vi kan knappt vänta på att se deras reaktioner. Vi pushar målmedvetet för Malibu i digitala medier och vi vill vara i front i branschen genom att använda avancerad teknik – detta är bara början!”, säger Jo Alexander, Malibus marknadschef hos Pernod Ricard UK.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx