40.000 flaskor med den kokosnötssmakande rommen Malibu och försedda med NFC-teknik (Near Field Communication) ska säljes av Tesco i Storbritannien. Konceptet är resultatet av ett samarbete mellan Malibu och Absolut Company, vilka båda ingår i spritkoncernen Pernod Ricard, och har utvecklats vid Absoluts innovationslaboratorium i Stockholm.
Projektet sägs vara det globalt största hittills, där man utnyttjar NFC-teknik tillsammans med en spritprodukt.
Varje enskild flaska av de 40.000 kommer att vara försedd med en tryckt informationstag, som berättar för konsumenterna hur de ska göra för att använda sig av NFC-tekniken. Genom att scanna ”solnedgången” på flasketiketten med en NFC-försedd smart telefon kan man öppna upp fem olika digitala upplevelser i telefonens webbläsare. Upplevelserna inkluderar en ”vinn-direkt-tävling”, ytterligare en tävling där man kan vinna en semester på Barbados, bartendertips och –recept på drinkar, en app för att hitta närbelägna barer samt en spellista med utvald musik.
Delaktig i denna banbrytande kampanj har även varit reklam- och innovationsbyrån SharpEnd och projektet är en produkt av ett samarbete med Absolut Companys utvecklings- och innovationslaboratorium i Stockholm, där Malibu och Absolut gemensamt testa och utvecklat ”uppkopplade” flaskor.
Malibu-projektet är en följriktig uppföljning på en exklusiv undersökning, som Pernod Ricard UK genomfört och som visar att konsumenterna vill köpa mer än bara en produkt.
”Konsumenter köper inte längre produkter – de köper erfarenheter och upplevelser, som de får via produkten”, säger man hos Pernod Ricard.
De 40.000 NFC-uppkopplade Malibu-flaskorna kommer att säljas enbart i Tesco-butiker runt om i Storbritannien och försäljningen börjar nu i september.
”Vi är säkra på att detta blir en stor hit hos konsumenterna och vi kan knappt vänta på att se deras reaktioner. Vi pushar målmedvetet för Malibu i digitala medier och vi vill vara i front i branschen genom att använda avancerad teknik – detta är bara början!”, säger Jo Alexander, Malibus marknadschef hos Pernod Ricard UK.