4.300 Stora Enso-anställda i global friskvårdssatsning

PUBLICERAD: 16 oktober 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Från  vänster: Nicholas Roman

Sedan 1 september i år pågår Stora Enso Challenge inom skogsindustrikoncernen Stora Enso. Det är en uppladdning inför Skid-VM i finska Lahtis, där Stora Enso är huvudsponsor för att bidra till ett hållbart event med förnybara produkter. 
Detta är första gången, som Stora Enso gör en global friskvårdssatsning, där alla medarbetare i alla länder erbjuds möjlighet att delta. Det är friskvårdskonceptet Intersport Challenge, som står som arrangör och totalt är det drygt 4.300 medarbetare inom Stora Enso, som valt att delta i tävlingen.

”Stora Enso är det företag, som har den största just nu pågående friskvårdstävlingen hos oss på Intersport”, säger Nicholas Roman, huvudansvarig och en av grundarna av Intersport Challenge.

Stora Enso Challenge är friskvårdsutmaning i lagform, där all form av aktivitet räknas. Målet är att öka medarbetarnas vardagsmotion. Det är inte bara bättre hälsa som medarbetarna får genom Stora Enso Challenge. Dessutom samlas det in pengar till välgörenhet genom s.k. charity points. Ju mer aktiva lagen är, desto mer pengar kommer välgörenhetsorganisationerna tillgodo. 

”Denna friskvårdssatsning har blivit ett hett samtalsämne inom företaget. Den bidrar till att vi stärker teamkänslan över lands- och divisionsgränserna. Det skapas ett engagemang, vi blir inspirerade att öka vår vardagsmotion och det leder till förbättrad hälsa och trivsel. I distans har Stora Ensos medarbetare hittills rört sig motsvarande 18,7 varv runt jorden!”, säger Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, Stora Enso.

Stora Enso Challenge är en modern app- och webbaserad friskvårdsutmaning, där den senaste digitala tekniken utnyttjas. Alla aktiviteter registreras via appar och resultaten kan följas on-line i realtid dygnet runt. Det finns olika former av digitala ”pepp-funktioner”, så att medarbetarna enkelt ska kunna inspirera varandra. Tävlingen vävs även ihop med sociala medier genom olika ”mini-tävlingar” som exempelvis fototävlingar via Instagram.

Skicrossproffset Anna Holmlund arbetar på Stora Enso och är ambassadör för Stora Enso Challenge.

”Min uppgift är att på olika sätt motivera och inspirera medarbetarna till att öka sin vardagsmotion. Det är roligt att få möjlighet att vara med och bidra till att öka intresset för hälsa och friskvård inom Stora Enso”, säger Anna Holmlund, som bland annat arrangerat träningar för medarbetarna.

Stora Enso Challenge bidrar till ökad aktivitet runt om på arbetsplatserna. Det är många av brukens fritidsföreningar, som arrangerar extra många aktiviteter för medarbetarna under tävlingsperioden. Alltifrån löpargrupper till olika former av träningspass och erbjudanden om subventionerade startavgifter i motionslopp. 

Första pris i tävlingen är en resa för hela laget till Skid-VM i finska Lahtis i februari 2017. Just nu är det två lag från Kina i topp i friskvårdstävlingen, som avslutas den 30 december 2016.

Stora Enso Challenge pågår 1 september-30 december 2016 och totalt är det 4.300 medarbetare, som deltar i friskvårdstävlingen. Finland är det land, som har flest deltagare med 1.200 medarbetare. Sverige är på andra plats med 1.100 medarbetare.  Stora Enso-medarbetare från 20 olika länder deltar och totalt är det 400 lag i tävlingen. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx