32 ton mindre plastavfall när Puustelli gick över till well

PUBLICERAD: 16 april 2018
UPPDATERAD: 25 januari

DS Smiths förpackningsexperter utvecklade sju olika wellpapplösningar, som nu används för att transportförpacka Puustellis 2.000 köksinredningsprodukter.

32 ton mindre plastavfall per år blev resultatet, när finska Puustelli Group Oy gick från att plastinpacka sina köksinredningar till att använda kundanpassade wellpapplösningar från DS Smith.

Puustelli, som har sitt säte i Harjavalta i västra Finland, tillverkar köksinredningar och har kunder i Finland, Sverige, Baltikum och Ryssland. Företaget är kända för sina köksinredningar av hög kvalitet och för att sträva efter ett ansvarsfullt förhållningssätt inom alla sina arbetsområden. Tillsammans med DS Smith har de nu tagit fram en ny typ av förpackningar för sina köksinredningar och bytt förpackningsmaterial från plast till wellpapp.

Tidigare förpackades Puustelli-produkterna med hörnskydd i plast samt sträckfilmning med plastfilm. Men den lösningen var inte i linje med företagets miljöpolicy och skyddade inte heller produkterna ordentligt under transport, vilket i sin tur ledde till indirekta kostnader i form av skadat gods.

Detta blev en ypperlig utgångspunkt för DS Smiths förpackningsexperter, som utifrån ledorden flexibilitet och anpassningsbarhet skapade en linje wellpappförpackningar, som skulle skydda Puustellis 2.000 olika inventarier. 

Den slutgiltiga lösningen består av förpackningar i sju olika storlekar, som kan tillgodose behovet för hela sortimentet. Lösningen genererade stora besparingar inom beställning, lagerhållning och implementering.

Puustelli konstaterar nu att skiftet från plast till wellpapp bland annat resulterat i 32.000 kilo mindre plastavfall från förpackningar per år och betydande kostnadsbesparingar tack vare bättre skydd under transport och hantering. Kunderna har också blivit gladare eftersom förpackningarna är lättare att återvinna.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024