2017 ett bra år för italienska maskintillverkare inom plast

PUBLICERAD: 21 mars 2018
UPPDATERAD: 25 januari

2017 var ett framgångsrikt år för italienska plast- och gummibearbetningsmaskiner med ”all-time-high”-noteringar för produktion, försäljning och export.

Italienska maskintillverkare inom plast och gummi hade en stark tillväxt under år 2017 med både ökad produktion och omsättning, enligt branschorganet Amaplast.

Enligt den senaste statistiken från Amaplast, som representerar 170 italienska tillverkare av maskiner för plast- och gummibearbetning, ökade produktionen under 2017 med tio procent jämfört med år 2016 och noterades för ett värde på 4,67 miljarder euro (drygt 47 miljarder kronor). 

Exporten av de italienska maskinerna ökade med 12 procent jämfört med 2016 och noterades för ett värde av 3,3 miljarder euro (drygt 33 miljarder kronor). Den italienska hemmamarknaden ökade med tio procent till 2,3 miljarder euro, varav knapp en miljard euro kom från import av maskiner till Italien.
 
Enligt Amaplast är alla de tvåsiffriga ökningarna ”all-time-high” för denna industrisektor.

De italienska maskinexporten ökade till alla marknader, men speciellt till länder inom EU. Tyskland och Frankrike är nyckelmarknader, med en ökning på 20 procentenheter sedan 2016. Noterbart är att exporten till Rumänien ökade med hela 69 procent och där gjordes de flesta inköpen under sista kvartalet 2016.

Försäljningsökningen i Asien påverkades av en avmattning i Mellanöstern, särskilt i Saudiarabien, och slutade på ”blygsamma” fem procent. Även exporten till Kina och Indien gick tillbaka något jämfört med 2016.

I Nordamerika ökade försäljningen till USA med 20 procent, medan exporten till Mexico minskade med 17 procent efter en rejäl exportboom år 2016.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1