”ÅR Packaging visade en stark resultatutveckling under 2014 och nådde en tvåsiffrig vinstmarginal (EBITDA) på 10,5 procent jämfört med 9,6 procent under 2013. Efter den framgångsrika omstruktureringen av företaget under 2013 lyckades vi utveckla koncernen vidare 2014. En stark strategisk närvaro på marknaden samt vår interna processeffektivitet ledde till förbättrade marginaler”. Det säger ÅR Packaging Groups VD Harald Schulz i en kommentar till bolagets bokslutsrapport för 2014.
Av rapporten framgår att koncernens försäljning visserligen minskade från 424,2 miljoner euro år 2013 till 404,3 miljoner euro i fjol, men det operativa rörelseresultatet ökade från 21,5 miljoner euro till 25,7 miljoner euro och nettovinsten nästan fördubblades från 8,6 miljoner euro till 15,6 miljoner euro.
Den minskade försäljningen förklaras beror enligt rapporten främst på valutförluster och på att man gjort sig av med en del verksamheter med för låga marginaler.
”När jag blickar framåt, så kommer 2015 att bli ett möjligheternas år för ÅR Packaging. Vårt förvärv av MeadWestvacos europeiska enheter stärker oss och ökar vår marknadsnärvaro. Jag har all anledning att tro att 2015, med hjälp av våra hängivna och skickliga medarbetare, kommer att bli ännu ett framgångsrikt år”, konstaterar Harald Schulz.
Läs artikeln om ÅR Packagings köp av MeadWestvaco-enheter här.