12 ton plast om året sparas med enkla ändringar av bag-in-box

PUBLICERAD: 4 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Lindeman’s och Rosemount är två av TWE:s alla vinvarumärken, vilka fått plastbesparade ändringar på sina bag-in-box-förpackningar. (Bild TWE).

Australiska vinproducenten Treasury Wine Estates (TWE) har uppdaterat designen av alla sina bag-in-box-produkter och introducerar nu ett nytt handtag och en ny tappkran, vilket reducerar mängden plast med 12 ton, baserat på årets estimerade produktion på 2,8 miljoner förpackningar.

I samband med att företaget flyttade sin produktion av bag-in-boxar till Smurfit Kappa i Sverige tog företaget ett beslut om att se över sina förpackningar och utforska möjligheter till förbättringar med tanke på hållbarhet.
En omkonstruktion av tappkranen ledde till en minskning av plastvikten med fyra gram per tappkran, vilket ger en plastreduktion på 11 ton per år baserat på nuvarande produktion och ett något smalare plasthandtag ger en plastminskning med 0,4 gram per handtag eller totalt 1,1 ton per år.

Varumärken som Lindeman’s, Rosemount, Gentleman’s Collection, Rawson’s Retreat och Matua har nu alla fått sina bag-in-boxar uppdaterade och tillsammans har det gett en minskad plastanvändning med 12 ton om året.

”Hållbarhet har en hög prioritet för oss, när vi tittar på utveckling av våra förpackningar. De nordiska länderna är på många sätt ledande, när det kommer till hållbarhetsarbete och konsumenter har höga förväntningar vilket inspirerar oss att utforska nya och innovativa lösningar”, säger TWE:s europeiska marknadschef Kirstie McCosh, i en kommentar.

Treasury Wine Estates producerar internationellt säljande vinvarumärken och producerar årligen 35 miljoner lådor vin från totalt 12.000 hektar vinodlingar. Företaget har över 4.000 anställda i 12 länder och omsätter två miljarder AUD (drygt 13 miljarder kronor)

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx