100 år sedan Gustav V invigde Svenska Mässan i Göteborg

PUBLICERAD: 17 januari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Svenska Mässan invigdes den 8 juli 1918 av kung av Gustav V och drottning Viktoria.|Översta bilden visar hur mässområdet såg ut i augusti 1932 och den undre bilden visar dagens imponerande mässområde med de tre Gothia Towers-tornen.
|Roger Holtback

I år fyller Svenska Mässan 100 år. Svenska Mässan i Göteborg var Sveriges och Skandinaviens första mässa, när den invigdes av Gustav V och drottning Viktoria den 8 juli 1918. 100-årsjubiléet kommer att firas med en rad aktiviteter under året. Bland annat kommer Svenska Mässan att arrangera en särskild jubileumshelg i april samt dela ut ett stipendium till en person eller ett företag, som vill utveckla en idé, som gynnar den svenska besöksnäringen.

”Vi vill bidra med innovation till näringen. Vi har stor internationell efterfrågan och vill möta den globala marknaden genom att vara lyhörda och ligga i framkant. Den fysiska mötesplatsen kommer att bli allt viktigare i en digitaliserad värld och vi tror på fortsatt tillväxt i mötesindustrin. Vi har stora expansionsplaner och ser fram emot att med mod och kraft påbörja ett nytt sekel i Svenska Mässans historia”, säger Carin Kindbom, VD och koncernchef. 

När Svenska Mässan grundades fungerade mötesplatsen som en länk mellan industri, hantverk och handeln. Här kunde tillverkare och köpmän mötas, uppleva branschnyheter och göra affärer. På sikt bjöds även utländska aktörer in för att främja handeln utanför landets gränser.

”Svenska Mässans syfte har ända sedan den öppnade 1918 varit att främja näringslivet”, säger Roger Holtback, styrelseordförande för Svenska Mässan Stiftelse.

På den första mässan deltog 530 utställare och den besöktes av över 42.000 personer. Numera välkomnar Svenska Mässan med Gothia Towers närmare två miljoner besökare varje år och omsätter drygt 1,2 miljarder kronor, vilket i sin tur genererar ytterligare tre miljarder kronor i turistekonomiska effekter.

Till dagens Svenska Mässan hör Gothia Towers som med sina 1.200 hotellrum tillhör Europas tio största hotell. Här finns också 40.000 kvm mässhallar, kongresshall, mötesfaciliteter, ett brett utbud av restauranger, spa, konstgalleri och en helt egen showarena. På mötesplatsen finns också det femstjärniga Upper House som klassats som Sveriges bästa hotell enligt Tripadvisor 2017.

”Själva helhetskonceptet har blivit allt viktigare och det är även det som är vår affärsmodell. Här finns allt under ett och samma tak och hos samma ägare vilket särskiljer Svenska Mässan från många andra anläggningar”, säger Carin Kindbom.

Rent organisatoriskt är Svenska Mässan en stiftelse vilket innebär att den inte har några ägare eller investerare utan är ekonomiskt fristående.

”Vi har en fantastiskt bra ägarmodell, samtidigt kan vi agera som vilket privat och professionellt företag som helst. Vi är beroende av goda resultat och starka kassaflöden men som stiftelse delar vi aldrig ut några vinster utan kan långsiktigt återinvestera varenda krona vi tjänar”, säger Roger Holtback. 

HÄR kan du se en  filmen ”100 år på 100 sekunder”, med Svenska Mässans utveckling från 1918 fram till i dag. 

Och HÄR kan du läsa mer om 100-års jubileet på mässans hemsida.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432