10 storföretag stäms i USA för plastföroreningar i världshaven

PUBLICERAD: 10 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Miljögruppen Earth Island Institute i USA stämmer tio globala storföretag för att de förorenar världshaven med plasrtförpackningar och för att vilseleda konsuemnterna omn plastens återvinningsbarhet. (Bild Greenpeace/Daniel Müller)|”Dessa företag bör bära ansvaret för att vårt ekosystem kvävs av plast”, säger David Phillips. (Bild Earth Island Institute)|”Våra medlemmar vidtar redan åtgärder”, kommenterar William Dermody, American Beverage Association. (Bild LinkedIn)

En miljögrupp i Kalifornien har stämt Coca-Cola, Pepsi, Nestlé och sju andra globala storföretag för vilseledande marknadsföring och för att de förorenar världshaven med plastavfall.

I stämningen, som nyligen lämnades in till San Mateo Countys högsta domstol av miljögruppen Earth Island Institute, hävdas att företag, som säljer plastflaskor och plastpåsar, vilka hamnar i hav och oceaner, bör hållas ansvariga för att de skadar miljön. Företagen anklagas också för att vilseleda konsumenterna, när det gäller återvinningsbarheten hos plastförpackningarna.

”Dessa företag bör bära ansvaret för att vårt ekosystem kvävs av plast”, säger David Phillips. (Bild Earth Island Institute)

Earth Island Institute skriver i stämningen att en betydande del av de miljontals ton med plastavfall, som varje år hamnar i världshaven, kan spåras tillbaka till en handfull större företag, vilka till stor del förlitar sig på engångsplastförpackningar. Stämningens syfte är att dessa företag ska krävas att betala för att avhjälpa de skador, som plastföroreningarna orsakat världens hav och oceaner, samt att de ska åläggas att sluta med reklam och marknadsföring som betecknar plastprodukterna som ”återvinningsbara”, när de i själva verket till stor del inte återvinns.

”Dessa företag bör bära ansvaret för att vårt ekosystem kvävs av plast. De vet mycket väl att det här materialet inte återvinns, även om de berättar för folk på etiketterna att det är återvinningsbart och får människor att tro att materialet tas om hand”, säger David Phillips, VD för Earth Island Institute.

”Våra medlemmar vidtar redan åtgärder”, kommenterar William Dermody, American Beverage Association. (Bild LinkedIn)

De tio namngivna företagen, som ingår i stämningen, är Coca-Cola, Pepsi, Nestlé, Clorox, Crystal Geyser, Mars, Danone, Mondelēz International, Colgate-Palmolive och Procter & Gamble. Plastförpackningar, som används av dessa företag, svarade för merparten av plastavfall insamlat under 2019 vid strandrensningar, vilka arrangerades av gruppen ”Break Free From Plastic” och som engagerade 72.000 frivilliga.

”Plastavfall är ett världsomspännande problem som kräver genomtänkta lösningar. Våra amerikanska dryckesföretag vidtar redan åtgärder för att ta itu med frågan genom att minska användning av jungfrulig plast, investera för att öka insamlingen av plastflaskor så att dessa kan återvinnas till nya flaskor och genom att samarbeta med lagstiftare och tredjepartsexperter för att uppnå meningsfulla politiska resolutioner”, kommenterar William Dermody, mediachef vid American Beverage Association, som representerar Coca-Cola, Pepsi och andra tillverkare av alkoholfria drycker.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco