Smurfit Kappa har utvecklat och samlat tio pappersbaserade förpackningslösningar i ett specialsortiment, anpassat för e-handelsprodukter inom hälsa och skönhet.
Det anpassningsbara e.handelssortimentet för hälsa och skönhet innehåller hållbara och cirkulära förpackningslösningar, som är idealiska för transport av känsliga skönhetsprodukter som doft-, kosmetika-, hud- och hårvårdsprodukter samt manipuleringssäkra förpackningar utformade för produkter inom vitaminer, kosttillskott och sportnäring.
Hela sortimentet har utformats för att uppfylla ISTA:s standarder (International Safe Transit Association), vilket exempelvis underlättar e-handelsjätten Amazons process för certifiering av förpackningar för specifika produkter.
Smurfit Kappa skriver att e-handelsmarknaden för hälsa och skönhet i Europa är en av de största och snabbast växande branscherna, värderad till 17,6 miljarder euro år 2020. I takt med att online-köpen fortsätter öka, med tvåsiffrig tillväxt både i Östeuropa (37 procent) och i Västeuropa (22 procent), utgör denna tillväxt en betydande möjlighet för detaljhandeln att dra nytta av. Den totala e-handelsmarknaden inom detaljhandeln beräknas vara värd 380 miljarder euro.
I takt med att e-handelsmarknaden i kategorin hälsa och skönhet växer, ökar konsumenternas förväntningar utöver leveransskydd även på högre kvalitet och hållbara förpackningar. En undersökning, som Smurfit Kappa har genomfört, visar att konsumenterna fortsätter att driva på för högre leveransstandard.
Undersökningen visar att:
- 80 procent förväntar sig att deras paket ska komma fram i perfekt skick
- 59 procent föredrar paket som är lätta att öppna
- 74 procent anger att enkla returer är viktigt
- 69 procent föredrar pappersbaserade förpackningar av hållbarhetsskäl
”Vårt nya produktsortiment för e-handel inom hälsa och skönhet erbjuder spännande, ändamålsenliga och skräddarsydda förpackningslösningar, som är anpassade för företag i olika storlekar och som är ett bra sätt för aktörerna att öka sin e-handelsförsäljning”, säger Arco Berkenbosch, innovations- och utvecklingschef på Smurfit Kappa.
Här några av förpackningslösningarna i det aktuella e-handelssortimentet:
Vitaminförpackning (bilden överst)
En 100 procent pappersbaserad specialförpackning för vitaminprodukter, som kan skickas hem till konsumenten samtidigt som förpackningen ger en bekväm och personlig konsumentupplevelse.
Förpackningen består av en tvådelad lösning för anpassad dosering. Förpackningens storlek kan skräddarsys för olika produkter och enligt Smurfit Kappa är den speciellt lämplig för prenumerationslösningar.
Manipuleringsskyddad förpackning
Förpackningen har en smart låsmekanism som gör att mottagaren kan se om försändelsen öppnats under leverans. Manipuleringsskyddet fungerar även vid returfrakter, då förpackningen kan förslutas utan behov av tejp, etc.
Förpackningen kan storleksanpassas efter olika produkter och har stora ytor för tryckta varumärkesbudskap på boxens insidor.
Scelpac
Scelpac är en förpackning i mono-material som består av ett självhäftande papper i en låda. Papperet viks helt enkelt över innehållet och håller det på plats i förpackningen.
Konceptet innebär att man kan eliminera fyllnings- och stötdämpande material som cellplast, buubellplast eller annan lös fyllning. Förpackningen är också manipuleringssäker, eftersom det inte går att komma åt innehållet utan att riva av det självförslutande papperet.
Rollor parfymförpackning
Smurfit Kappa skriver att parfymförpackningen Rollor är banbrytande och ger mottagaren en oväntad unboxing-upplevelse. Förpackningen är en 1-delslösning, som rullas ihop och låser och skyddar produkten
Förpackningen är 100 procent återvinningsbar, förnybar och biologiskt nedbrytbar och den kan anpassas för olika produktformer och storlekar.