Vilken teknik ska styra våra flöden?

PUBLICERAD: 12 mars 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Packbridge 9 april

Den 9 april bjuder Logistik for tomorrow tillsammans med Packbridge in till ett frukostmöte på temat ”Vilken teknik ska styra våra flöden?”.

Flödena av varor ökar liksom graden av komplexitet och tillgången på både nya och mer mogna teknologier. Var är vi med RFID idag? Hur kan ”the internet of things” hjälpa med logistik? Vad har vi för praktisk nytta av molnet i dessa sammanhang? Och vad finns det för nya sätt att kommunicera med logistikkedjan? Detta är exempel på några frågor vi kommer att få svar på i början av i Malmö i april.

Platsen är Malmö Arena och vi börjar med frukost och registrering klockan 08.00. Denna morgon har vi tre talare på scenen. Olle Hydbom representerande AutoIDExpert kommer att inleda med att tala om märkningar av gods och produkter i logistikkedjan. Bogdan Tudosoiu från Mobile Heights berättar om nya radioteknologier och hur de kan kopplas till molnet. Fredrik Nilsson från LTH och Förpackningslogistik talar om hur förpackningen med ny teknologi kan kommunicera med hela logistikkedjan.

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled
Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor
Trendspaning hos bioplastförening

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging
Teförpackning charmade juryn

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n
Företag tankade kunskap om digitala strategier