Vann en Ozzie för bästa design

PUBLICERAD: 18 december 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Metsä Board Magazine_1 2014_45580__web

Metsä Board Magazine vann kategorin B-to-B Overall Design i 2014 Folio Awards för utgåvan 1/2014. Det är andra gången som Metsä Board Magazine vann en Ozzie i denna kategori, vilket är den största internationella tävlingen för tidskrifter och magasin. Prisutdelningen skedde i New York den 11 december.

– Vi är mycket nöjda med att detta nummer av vårt magasin för kunder och andra intressenter har fått denna erkänsla, säger Juha Laine Vice President Investor Relations and Communications, Metsä Board. Genom samarbetet med API Laminates och vår designbyrå Otavamedia lyckades vi producera något mycket speciellt till lanseringen av vår kartong för lyxförpackningar, Carta Allura, vilken introducerades i början av året.

– Det som verkligen fångade ögat var omslaget. Carta Allura användes med en combination av skarpt präglade Fresnel linser och laminering med ett register av tryckfärgerna på ytan av de laminerade Fresnel linserna för att ge ett unikt intryck, säger Laine. Hela utformningen omfattar en attraktiv blandning av foton, illustrationer och infografik. Den ser fantastisk ut både i pappersversionen och i den digitala versionen och vi hoppas att den ska inspirera utformning av spektakulära förpackningar.

I den kategorin B-to-B Overall Design bedömde juryn magasinens övergripande design, delar i tidningen, artiklar, läsbarhet, lätt att hitta, användning av grafik och bilder liksom hur designen anpassats till respektive ämne.

Prisutdelningen skedde i New York den 11 december. Folio Eddies och Ozzies är de enda utmärkelser som omfattar alla typer av magasin som för konsumenter, B-to-B och organisationer. Eddies belönar det bästa redaktionella innehållet och Ozzies den bästa designen. Beroende på upplaga och marknad finns olika kategorier för att säkerställa att magasinen tävlar på lika villkor inom samma storlek och målgrupp. Tävlingen lockade mer än 2 000 bidrag att tävla om drygt 140 utmärkelser i olika klasser och kategorier.

Metsä Board är Europas ledande producent av falskartong gjord av färskfiber, världens ledande tillverkare av bestrukna white top kraftliners och en ledande pappersleverantör. Vi erbjuder förstklassiga lösningar för konsument- och butiksförpackningar, trycksaker och kontorsapplikationer. Företagets försäljningsnätverk står till tjänst för varumärkesägare, tillverkare av kartong- och wellpappförpackningar, tryckerier, grossister och kontorsvaruleverantörer. Metsä Board hör till Metsä Group och är börsnoterat på NASDAQ OMX Helsinki Ltd. Omsättningen 2013 uppgick till 2,0 miljarder euro. Antalet anställda är cirka 3 100.

 

Metsä Group är en ansvarsfull skogsindustrikoncern, vars produkter primärt tillverkas av förnybar och hållbart skött nordisk vedråvara. Metsä Group fokuserar på mjuk- och matlagningspapper, förpackningskartong, massa, träprodukter och virkesanskaffning och skogstjänster. De högkvalitativa produkterna kombinerar förnybar råvara, kundorientering, hållbar utveckling och innovation. Metsä Groups omsättning uppgick till 4,9 miljarder euro 2013 och koncernen sysselsätter cirka 11 000 personer. Koncernen är verksam i cirka 30 länder. Metsä Groups moderbolag är Metsäliitto Osuuskunta, som ägs av cirka 123 000 finska skogsägare.

 

 

 

Läs vidare

Premiär för läkemedelsflaskor av delvis biobaserad PET

Finska UPM Biochemicals har tillsammans med två andra företag ingått ett partnerskap med avsikt att producera världens första läkemedelsflaskor som är tillverkade av delvis träbaserad PET. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biopet-topp-2x

Nytt cirkulärt förpackningsmaterial med gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial? Ranpak lanserar nu en lösning för void fill där gräs är en del av råvaran.
Grasspaperx

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker