
Felaktiga avgifter inom det utökade producentansvaret i Danmark hotar cirkulär ekonomi och dansk konkurrenskraft, skriver Smurfit Westrock i ett pressmeddelande.
Smurfit Westrock uppmanar till justeringar så att dokumenterat miljövänliga material som wellpapp inte belastas med betydligt högre kostnader än mindre miljövänliga material.
Den 1 oktober 2025 träder den nya lagstiftningen om utökat producentansvar för förpackningar i kraft i Danmark. Syftet är att öka återvinningen och minska miljöpåverkan genom att lägga både det ekonomiska och organisatoriska ansvaret för förpackningar på de företag som sätter dem på marknaden.
Smurfit Westrock säger att man välkomnar lagens intentioner men varnar för att den nuvarande utformningen kan få motsatt effekt.
Avgifter som inte speglar dess värde eller miljöfördelar
Företaget påpekar att de nuvarande reglerna kommer att medföra betydligt högre kostnader för material med dokumenterat hög återvinningsgrad och låg klimatpåverkan, såsom wellpapp. Resultatet blir negativ miljöpåverkan, färre investeringar i hållbara lösningar och försämrad konkurrenskraft för dansk industri.
Wellpapp tillverkas av förnybara råmaterial från certifierat skogsbruk, är biologiskt nedbrytbart och kan återvinnas upp till 20 gånger i välutvecklade återvinningssystem som har fungerat globalt i årtionden. Till skillnad från plast och kompositförpackningar, som är svårare och dyrare att återvinna, bidrar wellpapp aktivt till värdeskapande i återvinningskedjan tack vare den höga efterfrågan på återvunna fibrer.
Trots detta riskerar det danska producentansvaret att belasta wellpapp med avgifter som varken speglar materialets miljöfördelar eller dess ekonomiska värde. Erfarenheter från England, där ett nytt producentansvar nyligen införts, visar att miljövänliga material som wellpapp belastas med 50 procent lägre avgifter än plast. I Danmark är det tvärtom – papper och kartong belastas med betydligt högre avgifter än exempelvis plast.
Enligt Smurfit Westrock varierar avgifterna på wellpapp i Danmark kraftigt mellan kommuner, med skillnader på upp till 4000 procent. Detta beror på att kommunernas egna uppgifter om insamlingskostnader används som grund för beräkningen av avgiften per material. När kostnaderna varierar så mycket på grund av skillnader i system, effektivitet och prissättning, riskerar den nuvarande beräkningsmodellen att ge missvisande avgifter.
Utländska e-handelsaktörer kan helt undgå avgiften
Samtidigt utgör utländska aktörer, särskilt e-handelsföretag, en allvarlig konkurrenssnedvridande faktor. Dessa kan sälja förpackade varor till Danmark utan att registrera sig i producentansvarsordningen och därmed helt undgå avgifterna. Konsekvensen blir att danska företag som följer reglerna belastas oproportionerligt hårt, vilket leder till förlust av arbetstillfällen och minskad konkurrenskraft.
– Om avgifterna inte speglar materialens verkliga miljöpåverkan har vi i praktiken skapat ett incitament som direkt motverkar syftet med den cirkulära ekonomin, säger Per Frederiksen, CEO för Smurfit Westrock Skandiavien.
En korrekt modell kan öka innovation och främja hållbarhet
Smurfit Westrock uppmanar därför de danska myndigheterna att ompröva lagstiftningen och införa en modell som:
• Differentierar avgifterna efter materialens miljöegenskaper.
• Ökar transparensen i kommunernas kostnadsberäkningar.
• Säkerställer lika konkurrensvillkor för alla aktörer, både danska och utländska.
– Korrekt utformade regler kan driva innovation och göra hållbarhet till det naturliga valet. Men det kräver en modell som både är rättvis och effektiv. Det är tyvärr inte fallet här, tillägger Per Frederiksen.
Enligt Smurfit Westrock är en sådan förändring avgörande om Danmark ska ha en förpackningspolitik som både stärker den cirkulära ekonomin, skyddar miljön och stödjer landets konkurrenskraft på lång sikt.