Mikael Wennerberg blir nordisk försäljningschef för Komori

PUBLICERAD: 13 oktober 2025
UPPDATERAD: 13 oktober
Mikael Wennerberg börjar sin nya tjänst i januari.

Mikael Wennerberg lämnar Konica Minolta. I januari blir han ny nordisk försäljningschef på Custmo som är agent för Komori i Danmark och Sverige.

Danska Custmo tog över agenturen i Sverige för Komori i början av året från Lundbergs Grafiska. Nu rekryterar de Mikael Wennerberg från Konica Minolta där han har arbetat som produktchef och försäljningsspecialist för industriellt tryck.

Mikael jobbade för Komori på 1990-talet och början av 2000-talet hos den svenska agenten Junger & Junger.

– Det är mycket spännande och jätteroligt. Det känns lite som att komma hem, det ska bli riktigt kul faktiskt. Jag har fortfarande kontakter kvar som jobbar på Komori sedan tiden jag var där.
”Blandade känslor”

Mikael Wennerberg har sammanlagt arbetat 13 år på Konica Minolta, fördelat på två perioder.
– Det är blandade känslor, det har varit jättekul och jag har lärt mig massor under min tid på Konica Minolta. Jag har samlat på mig mycket erfarenhet och många bra kontakter, både kollegor och kunder. När det dök upp en sådan här möjlighet så fick jag fundera lite men kunde ganska snabbt bestämma mig för att ta den.

Custmo har dels ett brett sortiment av förbrukning till tryckerier samt efterbehandlingsutrustning från MBO och Hertzog & Heymann. Custmo representerar även Bograma i Sverige, Norge och Danmark. I Danmark säljer de Liuys storformatsskrivare, som nu Marabu är återförsäljare för i Sverige.

– Det kommer naturligtvis att bli stort fokus på produkter från Komori som förutom offsetpressar också har maskiner för digitaltryck. Komori Impreria IS29 digital B2 press som trycker 3 000 s/tim, den helt nya J-Throne 29 i B2-format som trycker 6 000 s/tim, samt Impreria NS40 digital press i B1 format som trycker 6500 s/tim.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar

EOC Group har genomfört två personalförstärkningar inom sin Adhesives-division, vilket markerar ett viktigt steg i företagets fortsatta tillväxt och strategiska expansion för limverksamheten i Europa. Dessutom har företaget ISCC Plus certifierats.
EOC1x
EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar