Tyskt förpackningspris till AR Packaging

PUBLICERAD: 24 september 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Plast har ersatts med kartong i AR Packagings vinnande förpackning. Foto: Pressbild

Det vinnande bidraget i kategorin hållbarhet i årets German packaging award blev en konstruktion som dragit ner på användningen av plast i en förpackning för produkter med bloddiagnoser.

Förpackningen är framtagen av AR Packagings enhet i österrikiska Graz. Den tidigare plasten i förpackningen har tagits bort och ersatts med ett specialutformat inrede av kartong som delar upp kartonglådans innanmäte i olika segment. Inredningen används för att stabilisera påsar med reagensprodukter och avfallsvätskor, som packas i lådan. Användningen av kartong gör att förpackningen blir mer hållbar, den gör också det enklare att undanskaffa farligt avfall, skriver AR Packaging i ett pressmeddelande.

Förpackningstävlingen German Packaging Award delade ut priser i tio kategorier. De vinnande förpackningarna var producerade i Tyskland, Österrike, Storbritannien och Schweiz.

Enligt företaget är produktionsenheten i Graz en av Europas största anläggningar för förpackningskonvertering och tryck. Trycktekniker, från arkmatad offset till webbmatad rotationsdjuptryck, finns på anläggningen. De har även egen produktion av tryck- och präglingscylindrar.

Senaste nytt

Studentbidrag i Packnorth Award 2025 - Förpackning för glödlampa blir lampskärm

Beata Tapola Jakobsson och Sofie Josefsson studerar till förpackningsingenjör, en YH-utbildning på Haganässkolan i Älmhult. De har sänt in ett bidrag i kategorin ”Förpackningsindustrins framtid” i Packnorth Award 2025. Deras bidrag är en glödlampaförpackning som även fungerar som en lampskärm.
origamilightbulbpackages2x
Studentbidrag i Packnorth Award 2025 – Förpackning för glödlampa blir lampskärm

Nyttig information från Naturvårdsverket om inverkan av PPWR på industrin

Det är mycket som snurrar kring begreppet PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) för närvarande. Frågorna är många, hur ska man som företag agera för att klara de förordningar, det vill säga krav eller de direktiv som kommer att gälla inom kort. Naturvårdsverkets Åsa Stenmarck och Anna Fråne reder ut begreppen i ett inspelat webbinar som arrangerades nyligen.
Åsa och Annax
Nyttig information från Naturvårdsverket om inverkan av PPWR på industrin

Plastkartläggning visar att återvinningen behöver öka - bara en tiondel återvinns

Användningen av plast leder till stora mängder avfall och konsumtionen väntas öka i framtiden. Samtidigt återvinns knappt en tiondel av den plast som slängs. Det visar den senaste kartläggningen av plastflöden i Sverige.
plast engångsartiklarx
Plastkartläggning visar att återvinningen behöver öka – bara en tiondel återvinns

NPA återbetalar trehundrafemtio miljoner kronor till anslutna producenter

När vi närmar oss stängning av första halvåret av 2025 kan Näringslivets Producentansvar (NPA) konstatera att de fakturerade förpackningsavgifterna överstigit de faktiska kostnaderna för insamling och återvinning. Nu återförs överskottet till kunderna – i linje med bolagets icke-vinstdrivande modell.
FTI-pressbild
NPA återbetalar trehundrafemtio miljoner kronor till anslutna producenter

Läs vidare

Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.
GÖL-ny design1
Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen