Trendspaning

PUBLICERAD: 14 februari 2014
UPPDATERAD: 14 februari

 

Scanpack & BVD bjuder på Trendseminarium & frukost den 26 feb 2014.
Plats: Svenska Mässan Göteborg.
Frukost serveras från kl 7.30.
Seminariet pågår kl. 8.00–9.00

En förpackning är så mycket mer än skydd, logistik och funktionalitet. Eller rättare sagt, har potentialen att vara så mycket mer. För många varumärken är förpackningen det absolut viktigaste kommunikations verktyget. Nya trender skapar nya möjligheter som bara väntar på att utforskas och användas.

Diana Uppman, VD och omvärldsanalytiker, har arbetat med omvärldsanalys i 15 år. Hon har vana att ta trender från det allmänna som sker till att bli nya produkter och tjänster inom olika verksamheter. För det har hon vunnit priser, som till exempel Årets Trendagent. Sedan 2011 verksam som VD och partner för designbyrån BVD.

Joacim Nordberg arbetar som strateg. Under drygt 15 år har han arbetat med varumärkes- och designstrategiska frågor i skilda sammanhang. Joacim arbetar med att ge strategisk riktning utifrån varumärke, kundinsikter och övriga marknadsförhållanden för kunder som exempelvis Apotek Hjärtat, IKEA, Volvo, Continental Bakeries och Granngården.

Varmt välkommen till en trendspaning om förpackningens roll i framtiden!
Antalet platser är begränsat så först till kvarn.
Anmälan senast 21 feb till pernilla.sandberg@svenskamassan.se

 

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}