Trendspaning

PUBLICERAD: 14 februari 2014
UPPDATERAD: 14 februari

 

Scanpack & BVD bjuder på Trendseminarium & frukost den 26 feb 2014.
Plats: Svenska Mässan Göteborg.
Frukost serveras från kl 7.30.
Seminariet pågår kl. 8.00–9.00

En förpackning är så mycket mer än skydd, logistik och funktionalitet. Eller rättare sagt, har potentialen att vara så mycket mer. För många varumärken är förpackningen det absolut viktigaste kommunikations verktyget. Nya trender skapar nya möjligheter som bara väntar på att utforskas och användas.

Diana Uppman, VD och omvärldsanalytiker, har arbetat med omvärldsanalys i 15 år. Hon har vana att ta trender från det allmänna som sker till att bli nya produkter och tjänster inom olika verksamheter. För det har hon vunnit priser, som till exempel Årets Trendagent. Sedan 2011 verksam som VD och partner för designbyrån BVD.

Joacim Nordberg arbetar som strateg. Under drygt 15 år har han arbetat med varumärkes- och designstrategiska frågor i skilda sammanhang. Joacim arbetar med att ge strategisk riktning utifrån varumärke, kundinsikter och övriga marknadsförhållanden för kunder som exempelvis Apotek Hjärtat, IKEA, Volvo, Continental Bakeries och Granngården.

Varmt välkommen till en trendspaning om förpackningens roll i framtiden!
Antalet platser är begränsat så först till kvarn.
Anmälan senast 21 feb till pernilla.sandberg@svenskamassan.se

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled
Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor
Trendspaning hos bioplastförening

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging
Teförpackning charmade juryn

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n
Företag tankade kunskap om digitala strategier