Toppmöte för hela värdekedjan

PUBLICERAD: 19 september 2017
UPPDATERAD: 24 januari

 

Johan Mårtensson, vd på förpackningsklustret Packbridge tycker de har fått ihop ett spännande program till Top packaging summit.

Top packaging summit lockade 245 deltagare att vara på plats för att följa med på Packbridge journey. En resa genom hela värdekedjan – från material, maskiner, förpackningar till hållbarhet.

Förpackningsklustret Packbridge kickade igång sitt toppmöte Top packaging summit i Malmö på Stadionmässan med två föreläsningar. Eventet som ska locka till inspiration och nätverkande pågick under tisdagen och onsdagen, 19-20 september.

Schur är en av flera utställare på eventet.

Åhörarna fick på tisdagsmorgonen lyssna till James Walton från IDG som berättade om hur man kan jobba med uppkopplade förpackningar som bland annat innefattar QR-koder och vattenmärken. Dels hur konsumenten kan kommunicera med förpackningen men även värdekedjan och leveranskedjan av förpackningar där tekniken spelar stor roll.
Larry Logan från Digimarc pratade och presenterade ideér å sin sida om handelns utveckling i Europa, hur den har förändrats över tid och hur e-handeln har utvecklats gentemot den vanliga handeln.
Johan Mårtensson, vd på Packbridge säger att han är mycket nöjd med deltagarantalet. 245 besökare var på plats i år. Det är 35 procent fler anmälda än i fjol. Han tror Packbridge nya grepp och koncept är den bakomliggande orsaken till att fler har sökt sig till Packbridge tvådagarsträff.
– Vi har ett nytt koncept som jag tror har lockat många. Man får en blandning av grundtankar och många fler fokuserade presentationer kring innovationer. Om vad som händer.

Oscar Hugosson från Scanfill var en av talarna och berättade framtidens material – mineralfyllda förpackningsmaterial, antingen oljebaserade eller biobaserade. Det handlade om företagets funderingar om nedbrytbar plast, om och när man ska använda det, och utvecklingen vart de nya förpackningsmaterialen är på väg. – Det är mycket inom bio och nedbrytbart och vi ser att man ska använda det på rätt sätt och inte bara för att, säger Oscar Hugosson.

– Vi har kallat det här konceptet Packbridge journey där man följer med på resan från material, maskiner förpackningar till hållbarhet. Det är det som är hela Packbridge – värdekedjan.

Den första dagen avhandlade framtidens handel. Hur den fungerar och påverkar förpackningsindustrin såväl online som offline. På agendan stod även aktiva och intelligenta förpackningar och dess utveckling, och material såsom glas, flexibla material och papper. Maskinutvecklingen inom förpackningar, automation, design inom lyxförpackningar och virtual reality var andra delar på schemat.

Innovativa etikettföretaget Beneli var representerade som utställare.

Packbridge egna start up-tävling, där externa innovationer förenas med industrin, var också på tapeten.
– Vi startade detta för ett år sedan att koppla ihop start ups communitys och inkubatorerna med förpackningsindustrin. Där finns inga naturliga länkar och där vill vi ha den här rollen att kunna länka alla de här innovativa företagen. Det handlar om att se att här finns en industri som kanske behöver din teknologi. Men även från andra hållet att industrin kan koppla upp sig och se vilka behov de har, och att vi kanske kan kanalisera detta arbetet.

Dag två fortsatte med fokus på förpackningsutveckling och vad förpackningsleverantörer måste förhålla sig till i framtiden. Det avser bland annat krav och olika standarder gällande förpackningar till livsmedel och läkemedel. Dagen avrundades med cirkulär ekonomi. Ett spännande program konstaterar Johan Mårtensson som lyfter fram några ämnen som engagerat besökarna inför eventdagarna:
– Handeln är jätteintressant. Hur man ska tänka som förpackningsleverantör när det kommer till att hitta optimala förpackningslösningar, logistik, upplevelser i hemmet och hur man ska skicka tillbaka förpackningar och så vidare. Hur handeln påverkar och förändrar landskapet.
– Sen tror jag många är intresserade kring materialsidan utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Hur jag som varumärkesägare ska välja rätt material och förpackningar. Maskinutvecklingen har det hänt mycket kring den senaste tiden. Den har blivit mer flexibel kring vad man kan skapa med förpackningslinor och produktionslinor, säger Johan Mårtensson.

Läs vidare

Duni Group lanserar verktyg för att spåra förpackningars koldioxidavtryck

Duni Group lanserar nu en  verifierad koldioxidavtryckskalkylator, i syfte att mäta klimatpåverkan av sina förpackningsprodukter. Beräkningsmodellen, som har validerats av Carbon Trust enligt ISO 14067:2018, gör det möjligt för företaget att erbjuda tillförlitliga och exakta data om produkternas klimatpåverkan under hela livscykeln.
Duni Group-KairitKuusikx

Stor skillnad i klimatnytta mellan återvinningsmetoder för plast

Ny forskning avslöjar stora skillnader i klimatnytta mellan olika sätt att återvinna plastförpackningar. Så kallad downcyling har enligt studien nästan lika stor klimatpåverkan som att bränna plasten.
Plaståtervinningx

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.