Den vikande trenden för e-handeln fortsätter. Omsättningen sjönk med åtta procent för andra kvartalet, visar en rapport från Postnord.
Sverige är på väg in i en lågkonjunktur. Följderna blir mindre pengar i plånboken samtidigt som konsumenter spenderar mindre i sällanköpshandeln, exempelvis varor som elektronik, vitvaror och heminredningsartiklar. Det skriver Postnord Sverige i ett pressmeddelande.
Nedgång första halvåret
E-handelsförsäljningen fortsatte tappa under andra kvartalet 2022, enligt Postnords undersökning:
– Vi såg redan i våras hur uppgången i e-handeln började klinga av och den nedgång på 8 procent som E-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp, av samma siffra för andra kvartalet. E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige.
Apoteksvaror ökade
Även om e-handelstillväxten under andra kvartalet var negativ visar två kategorier ändå positiv tillväxt i Postnords rapport. Apoteksvaror växte med 4 procent och kläder och skor växte med 1 procent. De kategorier som minskade mest var dagligvaror (-28 procent), sport och fritid (-12 procent) och böcker och media (-9 procent).