Trade Promotion Förlag AB, som ger ut tidningarna nord emballage och Livsmedel i fokus, och AGI Publishing House som bland annat ger ut tidningarna Sign&Print och Pack Sweden, har träffat en överenskommelse som ska medföra ett ökat fokus och bättre bevakning av förpackningsbranschen.
nord emballage har mångårig erfarenhet av förpackningsbranschen. AGI har nära 50 års erfarenhet av att skriva om tryck och tryckta material.
De båda förlagen inleder nu ett samarbete, som går ut på följande:
AGI koncentrerar sig om bevakning av tryckprocesser och materialen som man trycker på. Denna bevakning sköts genom Pack Swedens digitala veckobrev och genom den tryckta tidningen Sign&Print.
nord emballage blir den breda, tryckta förpackningstidningen som innehåller material både från Pack Sweden och nord emballage egen redaktion. Samma gäller det digitala nyhetsbrevet Packnews.
I Finland och Danmark finns det sedan länge ett samarbete mellan de båda förlagens skribenter och annonssäljare. Nu inleds även samarbetet i Sverige.
– Det som sker nu är att vi tar över tryckta Pack Sweden och integrerar den i nord emballage med omedelbar verkan, säger Hans Friedsam, vd på Trade Promotion Förlag.
– Vi är övertygade om att vi kommer att kunna ge branschen all den nödvändiga omvärldsbevakning man är betjänt av. Vårt koncept med nord emballage, Packnews nyhetssidor på respektive språk i de nordiska länderna och vårt nya projekt – tidningen Livsmedel i fokus – är oöverträffat och ger industrin och dess kunder all nödvändig information och de marknadsföringskanaler den behöver”.
Peter Ollén är vd för AGI Publishing House:
– Jag är väldigt glad för att vi nu även hittat en väg för att arbeta tillsammans i Sverige. Den här lösningen kommer att frigöra redaktionella resurser för att ge marknaden en djupare och bättre bevakning inom såväl förpackningsteknik och dess affärer som inom tryck och materialval. Den här affären innebär ingen minskning av personal – bara en fokusering.
– Vi koncentrerar oss om vår kärnverksamhet och nord emballage får större resurser att göra en bredare tidning.
Pack Swedens (f.d Pack+Plast) mångåriga säljare, Thomas Liljeroth, kommer i framtiden att jobba med försäljning för tidningarna nord emballage och Livsmedel i fokus.
– Jag ser detta som en mycket inspirerande plattform där jag nu kan erbjuda annonsörerna en mycket bredare palett med möjligheter än tidigare. Jag är övertygad om att detta är till gagn både för förpackningsindustrin och dess kunder, säger han.