Tidningen nord emballage tar över tryckta tidningen Pack Sweden

PUBLICERAD: 22 juni 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Peter Ollén, vd för AGI Publishing House tillsammans med Hans Friedsam, vd på Trade Promotion Förlag.

Trade Promotion Förlag AB, som ger ut tidningarna nord emballage och Livsmedel i fokus, och AGI Publishing House som bland annat ger ut tidningarna Sign&Print och Pack Sweden, har träffat en överenskommelse som ska medföra ett ökat fokus och bättre bevakning av förpackningsbranschen.

nord emballage har mångårig erfarenhet av förpackningsbranschen. AGI har nära 50 års erfarenhet av att skriva om tryck och tryckta material.
De båda förlagen inleder nu ett samarbete, som går ut på följande:

AGI koncentrerar sig om bevakning av tryckprocesser och materialen som man trycker på. Denna bevakning sköts genom Pack Swedens digitala veckobrev och genom den tryckta tidningen Sign&Print.

nord emballage blir den breda, tryckta förpackningstidningen som innehåller material både från Pack Sweden och nord emballage egen redaktion. Samma gäller det digitala nyhetsbrevet Packnews.

I Finland och Danmark finns det sedan länge ett samarbete mellan de båda förlagens skribenter och annonssäljare. Nu inleds även samarbetet i Sverige.

– Det som sker nu är att vi tar över tryckta Pack Sweden och integrerar den i nord emballage med omedelbar verkan, säger Hans Friedsam, vd på Trade Promotion Förlag.
– Vi är övertygade om att vi kommer att kunna ge branschen all den nödvändiga omvärldsbevakning man är betjänt av. Vårt koncept med nord emballage, Packnews nyhetssidor på respektive språk i de nordiska länderna och vårt nya projekt – tidningen Livsmedel i fokus – är oöverträffat och ger industrin och dess kunder all nödvändig information och de marknadsföringskanaler den behöver”.

Peter Ollén är vd för AGI Publishing House:
– Jag är väldigt glad för att vi nu även hittat en väg för att arbeta tillsammans i Sverige. Den här lösningen kommer att frigöra redaktionella resurser för att ge marknaden en djupare och bättre bevakning inom såväl förpackningsteknik och dess affärer som inom tryck och materialval. Den här affären innebär ingen minskning av personal – bara en fokusering.
– Vi koncentrerar oss om vår kärnverksamhet och nord emballage får större resurser att göra en bredare tidning.

Pack Swedens (f.d Pack+Plast) mångåriga säljare, Thomas Liljeroth, kommer i framtiden att jobba med försäljning för tidningarna nord emballage och Livsmedel i fokus.
– Jag ser detta som en mycket inspirerande plattform där jag nu kan erbjuda annonsörerna en mycket bredare palett med möjligheter än tidigare. Jag är övertygad om att detta är till gagn både för förpackningsindustrin och dess kunder, säger han.

Läs vidare

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Packnorth och Packnews går samman

De två nyhetssajterna Packnorth och Packnews slås ihop hos nystartade AGI Media, och från och med den 1 februari kan de senaste förpackningsnyheterna läsas på packnews.se. Tidningen nord emballage ingår också i sammanslagningen och byter samtidigt namn till Packnews.
SignPrint-och-nord_emballage-2023-ver1-scaled

Packnorth och Packnews går samman

De två nyhetssajterna Packnorth och Packnews slås ihop hos nystartade AGI Media, och från och med den 1 februari kan de senaste förpackningsnyheterna läsas på packnews.se. Tidningen nord emballage ingår också i sammanslagningen och byter samtidigt namn till Packnews.
SignPrint-och-nord_emballage-2023-ver1-scaled

Så blir Interpack 2023

Vi tittar närmare på Interpack 2023. En fullbokad mässa där totalt 18 hallar fördelas mellan förpackningsbranschens alla olika fokusområden.
Interpack17_JV5342-scaled

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker