Svenska BK Pac AB lanserar livsmedelstråg av ”gräspapper”

PUBLICERAD: 15 oktober 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Livsmedelstrågen, som BK Pac presenterar, består till 40 procent av gräsmaterialet GRASPAP® och till 60 procent av traditionell pappersråvara.|De gräsbaserade livsmedelstrågen är lämpliga som förpackningar för frukt och grönsaker.

Svenska förpackningsföretaget BK Pac AB, med säte i Kristianstad, lanserar en ny typ av livsmedelstråg, där en stor del av materialet består av en pappersråvara baserad på gräs!

GRASPAP® är namnet på den revolutionerande och hållbara pappersråvara, som ingår i BK Pacs livsmedelstråg. Gräsmaterialet GRASPAP® produceras av företaget Creapaper GmbH i tyska Hennef och gräsinnehållet i BK Pacs sortiment av de nya trågen är 40 procent, medan de resterande 60 procenten är traditionell pappersråvara.

De gräsbaserade livsmedelstrågen är lämpliga som förpackningar för frukt och grönsaker.

Trågen, som tillverkas med GRASPAP®-materialet, är lämpliga som förpackningar för exempelvis frukt och grönsaker. Trågen kan lämnas till återvinning som alla andra kartongförpackningar.

GRASPAP®-råvaran består av granulat (pellets), ett 100-procentigt naturligt material, som är lättare att transportera. På grund av den rent mekaniska förbehandlingen är råmaterialet särskilt lämpligt för papperstillverkning. Den vidare bearbetningen resulterar i en fullständig eliminering av kemikalier och även en kraftigt minskad användning av vatten under produktionsprocessen.

I princip finns gräs överallt i stora mängder och är ett av de snabbast växande förnybara råvarorna. Produktionen av gräspellets använder mycket mindre energiresurser än konventionella råmaterial för pappersindustrin.

Enligt BK Pac orsakar de nya livsmedelstrågen ett betydligt mindre koldioxidutsläpp. En livscykelanalys visar att jämfört med traditionell pappersmassa har GRASPAP® en minskning med nästan 75 procent av koldioxidutsläpp i produktionsprocessen. Vattenförbrukningen under produktionsprocessen uppges minska med 99 procent.

N.B. Vi har tidigare skrivit om andra nya förpackningsmaterial, som baseras på gräs. Läs HÄR och HÄR.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax