Storsatsar på förpackningar med ny vd

PUBLICERAD: 2 maj 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Box&display ser ökad efterfrågan på förpacknings- och displaymaterial. Nu gör Göteborgstryckeriet en rejäl satsning på området.

Magnus Iversén, koncernchef på Göteborgstryckeriet säger att förpackning av produkter blir allt viktigare. De märker att de kan tillföra mycket avseende varumärkesdrivande förpackningar med både hållbara och exklusiva förtecken.

– Vår satsning på Box&display har varit ett naturligt steg för oss. Efterfrågan på förpacknings- och displaymaterial ökar och vi tror att det finns ett stort utrymme för förändring på marknaden.

Thomas Hagström tar över rodret som vd på Box&Display.

Familjeägda tryckerikoncernen Göteborgstryckeriet grundades 1918. Ett av Nordens ledande kvalitetstryckerier som producerar trycksaker och förpackningsmaterial till kunder i high-end segmentet. Dotterbolaget Box&display arbetar med flera kända varumärken, exempelvis Eton, Hästens, Orrefors Kosta boda, Skultuna och Volvo AB. I samband med satsningen som fortgår presenteras två nya medarbetare. Ny vd för Göteborgstryckeriet Box&display blir Thomas Hagström som har erfarenhet från retailbranschen och varumärkesbyggande arbete. Hans senaste uppdrag var som marknadsdirektör på Orrefors Kosta Boda. Hagström säger i ett pressmeddelande att han ser en stor tillväxtpotential i Sverige och internationellt.

Mikael Classon förstärker säljsidan med sin erfarenhet på förpackningsområdet.

– Uppdraget att driva Box&Display framåt, tillsammans med en kompetent och respekterad koncern som Göteborgstryckeriet är oerhört spännande. Jag är stolt och glad över att tillsammans med alla medarbetare få fortsätta leda det tidigare framgångsrika arbete som Box&Display har levererat genom åren.

Ytterligare en förstärkning görs med säljaren Mikael Classon. Han har lång erfarenhet av kartong och wellpapp och har de sista tjugo åren arbetat med försäljning av PoS-material, displayer och förpackningar. Allt från specifika kampanjprodukter till mer permanenta lösningar.

– Min ambition och målsättning är att tillhandahålla en mycket god service som baseras på korta leveranstider när det gäller offerter och prover. Vi håller hög kvalitet och kan bidra med smarta lösningar.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx
Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x
Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x
Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing