Storsatsar på förpackningar med ny vd

PUBLICERAD: 2 maj 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Box&display ser ökad efterfrågan på förpacknings- och displaymaterial. Nu gör Göteborgstryckeriet en rejäl satsning på området.

Magnus Iversén, koncernchef på Göteborgstryckeriet säger att förpackning av produkter blir allt viktigare. De märker att de kan tillföra mycket avseende varumärkesdrivande förpackningar med både hållbara och exklusiva förtecken.

– Vår satsning på Box&display har varit ett naturligt steg för oss. Efterfrågan på förpacknings- och displaymaterial ökar och vi tror att det finns ett stort utrymme för förändring på marknaden.

Thomas Hagström tar över rodret som vd på Box&Display.

Familjeägda tryckerikoncernen Göteborgstryckeriet grundades 1918. Ett av Nordens ledande kvalitetstryckerier som producerar trycksaker och förpackningsmaterial till kunder i high-end segmentet. Dotterbolaget Box&display arbetar med flera kända varumärken, exempelvis Eton, Hästens, Orrefors Kosta boda, Skultuna och Volvo AB. I samband med satsningen som fortgår presenteras två nya medarbetare. Ny vd för Göteborgstryckeriet Box&display blir Thomas Hagström som har erfarenhet från retailbranschen och varumärkesbyggande arbete. Hans senaste uppdrag var som marknadsdirektör på Orrefors Kosta Boda. Hagström säger i ett pressmeddelande att han ser en stor tillväxtpotential i Sverige och internationellt.

Mikael Classon förstärker säljsidan med sin erfarenhet på förpackningsområdet.

– Uppdraget att driva Box&Display framåt, tillsammans med en kompetent och respekterad koncern som Göteborgstryckeriet är oerhört spännande. Jag är stolt och glad över att tillsammans med alla medarbetare få fortsätta leda det tidigare framgångsrika arbete som Box&Display har levererat genom åren.

Ytterligare en förstärkning görs med säljaren Mikael Classon. Han har lång erfarenhet av kartong och wellpapp och har de sista tjugo åren arbetat med försäljning av PoS-material, displayer och förpackningar. Allt från specifika kampanjprodukter till mer permanenta lösningar.

– Min ambition och målsättning är att tillhandahålla en mycket god service som baseras på korta leveranstider när det gäller offerter och prover. Vi håller hög kvalitet och kan bidra med smarta lösningar.

Läs vidare

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Nestes bioråvara blir till bioPET-flaskor hos japanska Suntory

Den finska petroleumkoncernen Neste har inlett samarbete med japanska dryckesföretaget Suntory om produktion av dryckesflaskor i biobaserad PET. Ytterligare två andra företag ingår i samarbetet.
neste-suntory-utvaldx

Bioplastproduktionen tar fart igen

I samband med sin årliga konferens i Berlin presenterade European Bioplastics 2023 års statistik plus prognos för marknadsutvecklingen under tiden fram till år 2028.
bow

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning