Spotify kommer i fysisk form

PUBLICERAD: 23 september 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Billerud Spotify - low

Nu startar årets SPICE-tävling för hållbara förpackningar som anordnas av BillerudKorsnäs och Berghs Schools of Communication, och konkurrensen är hård. Studenterna på skolan står inför den spännande utmaningen att skapa en innovativ och hållbar förpackningslösning för den digitala musiktjänsten Spotify.

Den digitala musikleverantören Spotify har en produkt som enbart existerar digitalt. Frågan är hur man kan skapa en fysisk närvaro för produkten och hur den i så fall skulle gestalta sig.

Det är den utmaning som eleverna på Berghs School of Communication ställs inför i dag när förpackningsdesigntävlingen SPICE: 14 sätter igång. SPICE, som är ett samarbete mellan BillerudKorsnäs och Berghs, står för Sustainable Packaging & Innovation Communication Event och syftar till att stimulera elevernas kreativitet och belysa det växande behovet av hållbara lösningar.

De deltagande lagen kommer i dag att delta i ett möte på BillerudKorsnäs produktionsanläggning i Skärblacka, som ligger nära Norrköping. Där kommer de att få uppgiften, som är att utforma en Spotify-upplevelse som kan användas för marknadsföringssyften. Den fysiska närvaro som eleverna skapar ska hjälpa Spotify att ”engagera de befintliga användarna så att de blir förespråkare för produkten och lockar presumtiva nya användare”.

För att marknadsföra evenemanget och belysa svårigheterna som förknippas med att förpacka en digital produkt har man låtit producera en kampanjfilm. Tävlingen avslutas den 29 oktober, då man även offentliggör vinnaren.

SPICE genomförs nu för femte gången och har vuxit från en tävling för eleverna vid Berghs till att bli en integrerad del av kursen Hållbar förpackningsdesign på skolan.

Det betyder mycket för tävlingen att man har fått med Spotify på tåget, och det är första gången som man fokuserar på en digital produkt.

Spotifys Nordenchef Jonathan Forster säger att hans företag är mycket glada över att få delta.

-Vi får många förfrågningar och orsaken till att vi accepterade det här evenemanget var att det kändes välorganiserat och välplanerat. Det fanns också en färdig tidsplan.

-Vi vill att uppgiften ska vara kul både för Spotify och eleverna, men ändå så pass avgränsad att de vet exakt vilken omfattningen är och vad vi vill uppnå. Det blir spännande att se vilka kreativa lösningar som eleverna kommer fram till under hösten, fortsätter Jonathan Forster.

Jimmy Nyström, Business Development Director på BillerudKorsnäs och projektledare för SPICE: 14 säger att BillerudKorsnäs gillar att utmana det konventionella och att hitta nya förpackningslösningar.

-Det är första gången som vi fått frågan om att förpacka ett internationellt känt digitalt varumärke, vilket visar att även digitala varumärken behöver fysiska förpackningar för att nå sina målgrupper, kommenterar Jimmy Nyström.

-Samarbetet med BillerudKorsnäs ligger i linje med det sätt som Berghs strukturerar sina heltidskurser – verklighetsbaserade fall som har stöd av specialister med utmärkta branschkunskaper, säger Pål Pettersson, som är programansvarig för Grafisk Design på Berghs School of Communication.

 

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx
Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x
Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning