Spotify kommer i fysisk form

PUBLICERAD: 23 september 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Billerud Spotify - low

Nu startar årets SPICE-tävling för hållbara förpackningar som anordnas av BillerudKorsnäs och Berghs Schools of Communication, och konkurrensen är hård. Studenterna på skolan står inför den spännande utmaningen att skapa en innovativ och hållbar förpackningslösning för den digitala musiktjänsten Spotify.

Den digitala musikleverantören Spotify har en produkt som enbart existerar digitalt. Frågan är hur man kan skapa en fysisk närvaro för produkten och hur den i så fall skulle gestalta sig.

Det är den utmaning som eleverna på Berghs School of Communication ställs inför i dag när förpackningsdesigntävlingen SPICE: 14 sätter igång. SPICE, som är ett samarbete mellan BillerudKorsnäs och Berghs, står för Sustainable Packaging & Innovation Communication Event och syftar till att stimulera elevernas kreativitet och belysa det växande behovet av hållbara lösningar.

De deltagande lagen kommer i dag att delta i ett möte på BillerudKorsnäs produktionsanläggning i Skärblacka, som ligger nära Norrköping. Där kommer de att få uppgiften, som är att utforma en Spotify-upplevelse som kan användas för marknadsföringssyften. Den fysiska närvaro som eleverna skapar ska hjälpa Spotify att ”engagera de befintliga användarna så att de blir förespråkare för produkten och lockar presumtiva nya användare”.

För att marknadsföra evenemanget och belysa svårigheterna som förknippas med att förpacka en digital produkt har man låtit producera en kampanjfilm. Tävlingen avslutas den 29 oktober, då man även offentliggör vinnaren.

SPICE genomförs nu för femte gången och har vuxit från en tävling för eleverna vid Berghs till att bli en integrerad del av kursen Hållbar förpackningsdesign på skolan.

Det betyder mycket för tävlingen att man har fått med Spotify på tåget, och det är första gången som man fokuserar på en digital produkt.

Spotifys Nordenchef Jonathan Forster säger att hans företag är mycket glada över att få delta.

-Vi får många förfrågningar och orsaken till att vi accepterade det här evenemanget var att det kändes välorganiserat och välplanerat. Det fanns också en färdig tidsplan.

-Vi vill att uppgiften ska vara kul både för Spotify och eleverna, men ändå så pass avgränsad att de vet exakt vilken omfattningen är och vad vi vill uppnå. Det blir spännande att se vilka kreativa lösningar som eleverna kommer fram till under hösten, fortsätter Jonathan Forster.

Jimmy Nyström, Business Development Director på BillerudKorsnäs och projektledare för SPICE: 14 säger att BillerudKorsnäs gillar att utmana det konventionella och att hitta nya förpackningslösningar.

-Det är första gången som vi fått frågan om att förpacka ett internationellt känt digitalt varumärke, vilket visar att även digitala varumärken behöver fysiska förpackningar för att nå sina målgrupper, kommenterar Jimmy Nyström.

-Samarbetet med BillerudKorsnäs ligger i linje med det sätt som Berghs strukturerar sina heltidskurser – verklighetsbaserade fall som har stöd av specialister med utmärkta branschkunskaper, säger Pål Pettersson, som är programansvarig för Grafisk Design på Berghs School of Communication.

 

Läs vidare

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Notpla och Duni Group lanserar sjögräsbelagda livsmedelsförpackningar

Grundat i ett gemensamt fokus på hållbarhet och innovation, ingår Duni Group och det brittiska företaget Notpla ett nytt samarbete. Som ett första steg av samarbetet lanserar Duni Group en ny plastfri matförpackning med en unik sjögräsbeläggning
alga 1x

Mikroalger kan användas för tillverkning av bioplast

En forskare i Umeå visar att nordiska mikroalger som odlas i avloppsvatten kan användas för att producera PHB, en nedbrytbar bioplast.
20200131_115251

Senaste nytt

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx

Peter Jhaveri ny styrelseordförande för Returpack

Peter Jhaveri är ny styrelseordförande för Returpack som gjort en egen intervju med honom. Här är ett utdrag ur den.
jhaveri

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx