Spotify kommer i fysisk form

PUBLICERAD: 23 september 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Billerud Spotify - low

Nu startar årets SPICE-tävling för hållbara förpackningar som anordnas av BillerudKorsnäs och Berghs Schools of Communication, och konkurrensen är hård. Studenterna på skolan står inför den spännande utmaningen att skapa en innovativ och hållbar förpackningslösning för den digitala musiktjänsten Spotify.

Den digitala musikleverantören Spotify har en produkt som enbart existerar digitalt. Frågan är hur man kan skapa en fysisk närvaro för produkten och hur den i så fall skulle gestalta sig.

Det är den utmaning som eleverna på Berghs School of Communication ställs inför i dag när förpackningsdesigntävlingen SPICE: 14 sätter igång. SPICE, som är ett samarbete mellan BillerudKorsnäs och Berghs, står för Sustainable Packaging & Innovation Communication Event och syftar till att stimulera elevernas kreativitet och belysa det växande behovet av hållbara lösningar.

De deltagande lagen kommer i dag att delta i ett möte på BillerudKorsnäs produktionsanläggning i Skärblacka, som ligger nära Norrköping. Där kommer de att få uppgiften, som är att utforma en Spotify-upplevelse som kan användas för marknadsföringssyften. Den fysiska närvaro som eleverna skapar ska hjälpa Spotify att ”engagera de befintliga användarna så att de blir förespråkare för produkten och lockar presumtiva nya användare”.

För att marknadsföra evenemanget och belysa svårigheterna som förknippas med att förpacka en digital produkt har man låtit producera en kampanjfilm. Tävlingen avslutas den 29 oktober, då man även offentliggör vinnaren.

SPICE genomförs nu för femte gången och har vuxit från en tävling för eleverna vid Berghs till att bli en integrerad del av kursen Hållbar förpackningsdesign på skolan.

Det betyder mycket för tävlingen att man har fått med Spotify på tåget, och det är första gången som man fokuserar på en digital produkt.

Spotifys Nordenchef Jonathan Forster säger att hans företag är mycket glada över att få delta.

-Vi får många förfrågningar och orsaken till att vi accepterade det här evenemanget var att det kändes välorganiserat och välplanerat. Det fanns också en färdig tidsplan.

-Vi vill att uppgiften ska vara kul både för Spotify och eleverna, men ändå så pass avgränsad att de vet exakt vilken omfattningen är och vad vi vill uppnå. Det blir spännande att se vilka kreativa lösningar som eleverna kommer fram till under hösten, fortsätter Jonathan Forster.

Jimmy Nyström, Business Development Director på BillerudKorsnäs och projektledare för SPICE: 14 säger att BillerudKorsnäs gillar att utmana det konventionella och att hitta nya förpackningslösningar.

-Det är första gången som vi fått frågan om att förpacka ett internationellt känt digitalt varumärke, vilket visar att även digitala varumärken behöver fysiska förpackningar för att nå sina målgrupper, kommenterar Jimmy Nyström.

-Samarbetet med BillerudKorsnäs ligger i linje med det sätt som Berghs strukturerar sina heltidskurser – verklighetsbaserade fall som har stöd av specialister med utmärkta branschkunskaper, säger Pål Pettersson, som är programansvarig för Grafisk Design på Berghs School of Communication.

 

Läs vidare

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.