Sommarmånad visar fortsatt höga paketvolymer

PUBLICERAD: 4 augusti 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Svenska konsumenter har fortsatt vänt sig till e-handeln under sommaren, enligt Postnord. Foto: Pressbild

E-handeln gick stark i juli månad, enligt Postnords siffror. Totalt 7,6 miljoner paket levererades, trots lättade restriktioner i pandemin.

Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord. Foto: Henrik Ishihara

När sommaren tar vid brukar Postnord vanligtvis se en nedgång i sina paketflöden. I juli månad i fjol såg postoperatören dock för första gången en rekordökning. Julivolymerna ökade med 45 procent jämfört med samma månad 2019.

Fortsatt höga volymer

Enligt Postnord visar även årets julimånad på en fortsatt hög e-handel. Totalt 7,6 miljoner paket har levererats.

– Förra sommaren var exceptionell eftersom vi för första gången fick uppleva en sommar med kraftiga restriktioner. Under den aktuella mätperioden av läget fortfarande begränsat, men det finns något större friheter att resa och träffa nära och kära. Ett trendbrott mot samma period är att vi ser fler leveranser till fysisk butik vilket är en efterlängtad utveckling hos många butiker och kedjor, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord, i ett pressmeddelande.

Inför fler paketskåp

För att möta de nya normalnivåerna för paket har Postnord infört paketboxar i flera delar av landet där människor kan hämta upp sina paket.

– Det är ett högt tryck i verksamheten med allt fler leveranser till sommarorter, öar och skärgårdar. Vi väntar oss fortsatt höga nivåer in på hösten och för att möta leveransbehovet arbetar vi nu med placering att identifiera placering av flertalet paketboxar, utökad infrastruktur för hemleveranser kvällstid och ser även på behovet av nya ombud i vissa delar av landet.

Läs vidare

Robotmässan R24 i Odense gav en bred bild av möjligheterna med robotar

På den stora robotmässan i Odense, R24, nyligen, fick man en bred inblick i robotarnas möjligheter i modern produktion, till exempel inom förpacknings- och grafisk industri.
R24-01x

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

Hon tar över vd-stolen

Malin Jennerholm som har lång erfarenhet på ledande positioner inom livsmedelsbranschen blir ny vd på Svenska Retursystem efter årsskiftet.
Malin-Jennerholm-scaled

Mer återvunnen plast i stötdämpande produkter

Sealed Air implementerar mer återvunnen plast i sina förpackningslösningar. Tre nya uppblåsbara och stötdämpande filmer släpps för att skydda produkter vid förvaring och leveranser.
SealedAir_Fill-Air-RC

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432