Vad blir klimatavtrycket från jordbruk, råvaror och ända fram till en färdig chipspåse på butikshyllan? Det redovisar Estrella numera direkt på påsarna till tre av sina chipssorter.
I en kampanj väljer snackstillverkaren Estrella att visa hela produktionskedjan ur ett klimatperspektiv. På tre chipspåsar kan konsumenterna se klimatavtrycket för framtagandet av en påse – från jordbruk fram till en färdig chipspåse på butikshyllan – tryckt på chipspåsarna.
Samarbete med företag
För att kartlägga klimatavtrycket i hela produktionskedjan har Estrella tagit hjälp av det Göteborgsbaserade företaget CarbonClouds beräkningsverktyg.
Råvaror står för 65 procent
Allt uppges ha tagits med i kalkylen. Enligt Estrella är klimatavtrycket för råvarorna är 65 procent och produktionen 17 procent. Transporter står för 11 procent och förpackningar 7 procent.
– Genom att mäta våra produkters klimatavtryck får vi ännu bättre kunskap kring hur alla delar i produktkedjan påverkar klimatavtrycket. Under en begränsad period sätter vi chipsens klimatavtryck direkt på påsen för att göra det tillgängligt för konsumenter. På det sättet hoppas vi öka medvetenheten kring chipsens klimatresa och vad vi som företag kan göra för att minska avtrycket, säger Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager på Estrella, i ett pressmeddelande.
Öppenhet mot konsumenter
Enligt Estrella deras initiativ ett sätt att öka transparensen gentemot konsumenterna. För storsäljaren Sourcream & Onion 275 gram, blir siffran 0,65 kg CO2e (koldioxidekvivalenter) per färdig chipspåse.