Snackstillverkare vill visa transparens

PUBLICERAD: 6 april 2021
UPPDATERAD: 24 januari
På tre av Estrellas chipssorter framgår klimatavtrycket per påse. Foto: Pressbild

Vad blir klimatavtrycket från jordbruk, råvaror och ända fram till en färdig chipspåse på butikshyllan? Det redovisar Estrella numera direkt på påsarna till tre av sina chipssorter.

I en kampanj väljer snackstillverkaren Estrella att visa hela produktionskedjan ur ett klimatperspektiv. På tre chipspåsar kan konsumenterna se klimatavtrycket för framtagandet av en påse – från jordbruk fram till en färdig chipspåse på butikshyllan – tryckt på chipspåsarna.

Samarbete med företag

För att kartlägga klimatavtrycket i hela produktionskedjan har Estrella tagit hjälp av det Göteborgsbaserade företaget CarbonClouds beräkningsverktyg.

Råvaror står för 65 procent

Allt uppges ha tagits med i kalkylen. Enligt Estrella är klimatavtrycket för råvarorna är 65 procent och produktionen 17 procent. Transporter står för 11 procent och förpackningar 7 procent.

– Genom att mäta våra produkters klimatavtryck får vi ännu bättre kunskap kring hur alla delar i produktkedjan påverkar klimatavtrycket. Under en begränsad period sätter vi chipsens klimatavtryck direkt på påsen för att göra det tillgängligt för konsumenter. På det sättet hoppas vi öka medvetenheten kring chipsens klimatresa och vad vi som företag kan göra för att minska avtrycket, säger Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager på Estrella, i ett pressmeddelande.

Öppenhet mot konsumenter

Enligt Estrella deras initiativ ett sätt att öka transparensen gentemot konsumenterna. För storsäljaren Sourcream & Onion 275 gram, blir siffran 0,65 kg CO2e (koldioxidekvivalenter) per färdig chipspåse.

Läs vidare

Nyetablering av plaståtervinnare tappar fart i Europa

Organisationen Plastics Recycling Europe presenterar siffror som pekar på en stagnation i tillväxten inom plaståtervinning i Europa. Det är lätt att tro att det här är ett område där tillväxten hela tiden växer sig starkare, men det finns problem som lägger hinder i vägen.
Foto: Peter Holgersson AB

Bara metallförpackningar nådde återvinningsmålen år 2023

Under 2023 användes minst 1,2 miljoner ton förpackningar för varor och transporter i Sverige. Det visar ny statistik över landets förpackningsavfall. Endast tre av förpackningsslagen – alla av metall – nådde de nationella återvinningsmålen konstaterar en ny utredning.
Återvinning

Slutskede för de globala förhandlingarna om ett avtal mot plastföroreningar

Vid det femte mötet inom FN:s miljöförsamling (UNEA5) år 2022 enades världens länder om att inleda förhandlingarna om ett nytt globalt avtal mot plastföroreningar, med målet att avsluta förhandlingarna 2024. I dag, den 25 november inleds det femte och sista förhandlingsmötet på detta tema i Busan, Sydkorea.
angela-compagnone-g1xoeXbfuTw-unsplashx

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker