Smarta förpackningar hos Metro minskar livsmedelsspillet

PUBLICERAD: 26 januari 2023
UPPDATERAD: 31 januari

Bild: Dreamstime

Genom att använda smarta förpackningar för att spåra utgångsdatum på färska livsmedel kan den tyska butikskedjan Metro sänka priset för en produkt när utgångsdatumet närmar sig. Konsumenter som förväntar sig att äta maten omedelbart får en prissänkning, medan andra betalar fullt pris.

När produkterna närmar sig utgångsdatumet sänks priserna i motsvarande grad, vilket ger konsumenterna ett incitament att köpa färska livsmedel med nära utgångsdatum om de tänker konsumera dem snart. Den tyska detaljisten och grossisten Metro testade konceptet tillsammans med leverantören Wasteless och håller på att införa det i fler butiker.

”När du går till snabbköpet och köper färskvaror, till exempel ost eller skinka, och du tittar på förpackningen som står längst fram och ser att utgångsdatumet är imorgon – vad gör du då? Du gräver längre in på hyllan och tar den som har ett utgångsdatum om två veckor. Det gör alla”, sade Phil Archer, direktör för webblösningar på GS1, i sin presentation av den nya standarden GS1 Digital Link 2D URI på AIPIA:s (Smart Packaging Association) världskongress nyligen. ”Vad händer med förpackningen längst fram? Den hamnar i papperskorgen, även om den är helt okej.”

Han pekade på Metro, som har experimenterat med dynamisk prissättning tillsammans med den israeliska hållbarhetsinriktade teknikleverantören Wasteless. Programmet spårar information om utgångsdatum för varje serietillverkad produkt (som kan finnas i en 2D-streckkod) och kopplar den till priset, som sjunker när produkten närmar sig utgångsdatumet. Genom att rabattera varor som närmar sig utgångsdatumet stimulerar Metro konsumenterna både till pris och utgångsdatum. Om en konsument vill ha hela två veckors hållbarhetstid i hemmet måste hen betala fullt pris för den.

Den första rapporten om resultatet visar att livsmedelsspillet minskade med 15,3 procent mellan åren 2017/18 och 2020/21.

Wasteless grundades 2016 och fokuserar på att minska utsläppen av växthusgaser genom att minska matsvinnet inom detaljhandel och grossistverksamhet, en av de fem största orsakerna till utsläpp av växthusgaser. Wasteless teknik medför optimering av prissättningen av färskvaror, med hjälp av en egen AI-driven markdownmotor för att fastställa priser automatiskt.

Testerna gjordes under åren 2020 och 2021 och Metro sade då att man hade för avsikt att implementera tekniken i utvalda butiker som man har i Polen.

Senaste nytt

Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska  företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och  aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande  industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna  material.
Artek_Tetra Pak
Tetra Pak och Artek Solutions letar användning för PolyAl

Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Kiilto lanserar det första nästan helt biobaserade smältlimmet för återvunna förpackningar. Limmet fungerar för återvunna förpackningar och tål frysning.
Kiiltox
Första biobaserade smältlimmet som klarar återvunna förpackningar och frysgrader

Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Metsä Board har tidigare lanserat ett kostnadsbesparings- och lönsamhetsförbättringsprogram värt cirka 200 miljoner euro. Som en del av programmet inledde företaget den 7 oktober 2025 förhandlingar om verksamhetsförändringar som omfattar hela personalen i företagets verksamhetsländer. Det blev en handfull färre uppsägningar i Finland än förväntat. 
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsätter anpassa sig till en svag kartongmarknad

Två svenska vinnare i Sustainable Awards

I veckan har konferensen Sustainable Packaging Summit arrangerats av tidningen Packaging Europe. Det är en globalt ledande konferens på temat som i år hölls i holländska Utrecht. I samband med konferens tillkännagavs även vinnarna i de olika kategorierna i tävlingen Sustainable Awards, och två svenska företag fanns med bland dem.
BOCx
Två svenska vinnare i Sustainable Awards

Läs vidare

Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.
avantium
Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

Ny termoformningsfilm av monomaterial från Coveris

Coveris har gjort ett genombrott inom termoformade filmförpackningar med utvecklingen av sin återvinningsbara lösning.
COVERIS MONOFLEX_THERMOFORM_GROUP_IMAGEx
Ny termoformningsfilm av monomaterial från Coveris

Nytt kartongmaterial som underlättar separering av plast

Trayforma BarrPeel från Stora Enso är ett nytt, ”easypeel” kartongmaterial för skinpack som gör det möjligt att packa färsk mat i återvinningsbara kartongtråg.
stora enso trayformax
Nytt kartongmaterial som underlättar separering av plast

Nordic Paper får tillstånd för utökad produktion i Bäckhammar

Mark- och miljödomstolen i Vänersborg har i slutet av januari gett tillstånd för utökad produktion vid Nordic Papers anläggning i Bäckhammar.
Matvaror i papper_51
Nordic Paper får tillstånd för utökad produktion i Bäckhammar