Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PUBLICERAD: 6 december 2023
UPPDATERAD: 7 december
Marit van Egmond på Albert Heijn och Tom van Aken på Avantium delar en flaska fruktjuice som snart kommer att göras av PEF.Avantium. Bild: Avantium

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.

Nederländska Avantiums helt växtbaserade och cirkulära material PEF (polyetylenfuranoat) kan användas för olika former av förpackningar. Refresco, global oberoende leverantör av dryckeslösningar kommer att producera Albert Heijns nya fruktjuiceflaska gjord av materialet. Det är den första PEF-applikationen som introduceras i Albert Heijns butiker, när Avantiums kommersiella anläggning för PEF är i drift. Albert Heijn är också den första stormarknadskedjan i världen som introducerar PEF-förpackningar för egna märkesvaror.

Avantiums PEF är en etthundra procent växtbaserad och helt återvinningsbar polymer med ett brett utbud av applikationer inklusive flaskor och förpackningar, filmer och textilier. PEF har överlägsna barriäregenskaper, vilket förlänger hållbarheten för drycker och livsmedel. Avantium bygger för närvarande världens första kommersiella anläggning i Delfzijl för 5 kiloton FDCA (furandikarboxylsyra), den viktigaste byggstenen för PEF, med kommersiell produktion som förväntas starta under andra halvan av 2024. Därefter kommer PEF-produktionen att skalas upp ytterligare till anläggningar på 100 kiloton och mer för storskalig produktion av FDCA och PEF genom tekniklicensiering.
Tom van Aken, VD för Avantium, är nöjd med partnerskapet med Albert Heijn.

– Vi är stolta över att Albert Heijn är den första stormarknadskedjan som börjar använda PEF för förpackningar. Med Albert Heijn som partner kan Avantium skala upp och expandera PEF-värdekedjan ytterligare för att möta den växande globala efterfrågan på cirkulära och förnybara materiallösningar. Det är vad materialövergången handlar om: att säkerställa att konsumenter kan få tillgång till hållbara och innovativa produkter i kommersiell skala.

– Som leverantör av dryckeslösningar letar vi ständigt efter innovativa sätt att producera läskedrycker, fruktjuicer och andra drycker. Att minska, återvinna och göra förpackningar mer hållbara är en viktig del av vår strategi. Med PEF kan vi erbjuda en alternativ hållbar förpackningslösning till våra kunder. Vi är därför glada över att Refresco, Avantium och Albert Heijn nu arbetar tillsammans för att få ut denna nya fruktjuiceflaska på marknaden, kommenterar Alexander van Assouw, VD för Refresco Benelux.

Läs vidare

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Stark tillväxt för Billerud under år 2024

När Billerud ser tillbaka på år 2024 så konstaterar man i sin bokslutskommuniké att året var utmanande med snabbt föränderliga marknadsförhållanden. Det blev trots det ett år med avsevärt förbättrat finansiellt resultat jämfört med år 2023, skriver koncernchef Ivan Vatne.
Vatnex

Senaste nytt

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x