Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PUBLICERAD: 6 december 2023
UPPDATERAD: 7 december
Marit van Egmond på Albert Heijn och Tom van Aken på Avantium delar en flaska fruktjuice som snart kommer att göras av PEF.Avantium. Bild: Avantium

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.

Nederländska Avantiums helt växtbaserade och cirkulära material PEF (polyetylenfuranoat) kan användas för olika former av förpackningar. Refresco, global oberoende leverantör av dryckeslösningar kommer att producera Albert Heijns nya fruktjuiceflaska gjord av materialet. Det är den första PEF-applikationen som introduceras i Albert Heijns butiker, när Avantiums kommersiella anläggning för PEF är i drift. Albert Heijn är också den första stormarknadskedjan i världen som introducerar PEF-förpackningar för egna märkesvaror.

Avantiums PEF är en etthundra procent växtbaserad och helt återvinningsbar polymer med ett brett utbud av applikationer inklusive flaskor och förpackningar, filmer och textilier. PEF har överlägsna barriäregenskaper, vilket förlänger hållbarheten för drycker och livsmedel. Avantium bygger för närvarande världens första kommersiella anläggning i Delfzijl för 5 kiloton FDCA (furandikarboxylsyra), den viktigaste byggstenen för PEF, med kommersiell produktion som förväntas starta under andra halvan av 2024. Därefter kommer PEF-produktionen att skalas upp ytterligare till anläggningar på 100 kiloton och mer för storskalig produktion av FDCA och PEF genom tekniklicensiering.
Tom van Aken, VD för Avantium, är nöjd med partnerskapet med Albert Heijn.

– Vi är stolta över att Albert Heijn är den första stormarknadskedjan som börjar använda PEF för förpackningar. Med Albert Heijn som partner kan Avantium skala upp och expandera PEF-värdekedjan ytterligare för att möta den växande globala efterfrågan på cirkulära och förnybara materiallösningar. Det är vad materialövergången handlar om: att säkerställa att konsumenter kan få tillgång till hållbara och innovativa produkter i kommersiell skala.

– Som leverantör av dryckeslösningar letar vi ständigt efter innovativa sätt att producera läskedrycker, fruktjuicer och andra drycker. Att minska, återvinna och göra förpackningar mer hållbara är en viktig del av vår strategi. Med PEF kan vi erbjuda en alternativ hållbar förpackningslösning till våra kunder. Vi är därför glada över att Refresco, Avantium och Albert Heijn nu arbetar tillsammans för att få ut denna nya fruktjuiceflaska på marknaden, kommenterar Alexander van Assouw, VD för Refresco Benelux.

Läs vidare

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor