Albert Heijn i Holland först med förpackningar av PEF

PUBLICERAD: 6 december 2023
UPPDATERAD: 7 december
Marit van Egmond på Albert Heijn och Tom van Aken på Avantium delar en flaska fruktjuice som snart kommer att göras av PEF.Avantium. Bild: Avantium

PEF är ett bioplastmaterial som det pratats om länge. Nu har är det snart dags att kommersialisera materialet. Tidigt ute att använda det i en förpackning blir supermarketkedjan Albert Heijn.

Nederländska Avantiums helt växtbaserade och cirkulära material PEF (polyetylenfuranoat) kan användas för olika former av förpackningar. Refresco, global oberoende leverantör av dryckeslösningar kommer att producera Albert Heijns nya fruktjuiceflaska gjord av materialet. Det är den första PEF-applikationen som introduceras i Albert Heijns butiker, när Avantiums kommersiella anläggning för PEF är i drift. Albert Heijn är också den första stormarknadskedjan i världen som introducerar PEF-förpackningar för egna märkesvaror.

Avantiums PEF är en etthundra procent växtbaserad och helt återvinningsbar polymer med ett brett utbud av applikationer inklusive flaskor och förpackningar, filmer och textilier. PEF har överlägsna barriäregenskaper, vilket förlänger hållbarheten för drycker och livsmedel. Avantium bygger för närvarande världens första kommersiella anläggning i Delfzijl för 5 kiloton FDCA (furandikarboxylsyra), den viktigaste byggstenen för PEF, med kommersiell produktion som förväntas starta under andra halvan av 2024. Därefter kommer PEF-produktionen att skalas upp ytterligare till anläggningar på 100 kiloton och mer för storskalig produktion av FDCA och PEF genom tekniklicensiering.
Tom van Aken, VD för Avantium, är nöjd med partnerskapet med Albert Heijn.

– Vi är stolta över att Albert Heijn är den första stormarknadskedjan som börjar använda PEF för förpackningar. Med Albert Heijn som partner kan Avantium skala upp och expandera PEF-värdekedjan ytterligare för att möta den växande globala efterfrågan på cirkulära och förnybara materiallösningar. Det är vad materialövergången handlar om: att säkerställa att konsumenter kan få tillgång till hållbara och innovativa produkter i kommersiell skala.

– Som leverantör av dryckeslösningar letar vi ständigt efter innovativa sätt att producera läskedrycker, fruktjuicer och andra drycker. Att minska, återvinna och göra förpackningar mer hållbara är en viktig del av vår strategi. Med PEF kan vi erbjuda en alternativ hållbar förpackningslösning till våra kunder. Vi är därför glada över att Refresco, Avantium och Albert Heijn nu arbetar tillsammans för att få ut denna nya fruktjuiceflaska på marknaden, kommenterar Alexander van Assouw, VD för Refresco Benelux.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar

EOC Group har genomfört två personalförstärkningar inom sin Adhesives-division, vilket markerar ett viktigt steg i företagets fortsatta tillväxt och strategiska expansion för limverksamheten i Europa. Dessutom har företaget ISCC Plus certifierats.
EOC1x
EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar