Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen ”Var inte en Styrbjörn” har genom humor försökt öka medvetenheten. Filmerna med Styrbjörn har fått miljoner visningar i sociala medier. Sysavs kampanj är nu på finalplats i en europeisk tävling som går ut på att främja medvetenhet och förändring kring avfall och hållbarhetsfrågor.
Plast i restavfallet är orsak till stora fossila utsläpp varje år. Statistik visar att i genomsnitt 15 procent av en vanlig soppåse innehåller felaktigt sorterad plast. Osäkerhet, bristande kunskap och till viss del även lättja ligger bakom detta. I kampanjen ”Var inte en Styrbjörn” kombineras humor med myter om sortering. Se filmerna här!
-”Var inte en Styrbjörn”, tar itu med den viktiga frågan om plastsortering och återvinning på ett nyskapande sätt. Det är riktigt glädjande att kampanjen nu tävlar om en topp-tre plats i det som måste sägas vara avfallsvärldens motsvarighet till Eurovision, säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef Avfall Sverige.
Svensk humor i europeisk final
Komikern Victor Erikssons karaktär besserwissern Styrbjörn har allvarliga samtal med sina korridorkompisar om att de måste bli bättre på återvinning. Styrbjörn är en hejare på att återanvända, återbruka och återvinna plast och andra material, men hans metoder gör korridorkompisarna obekväma. Bland annat genom att återbruka en sexleksak som pennställ. I Victors gestaltning skruvas de jobbiga situationerna upp ett par extra varv för att blottlägga den fina gränsen mellan välvilja och enfald.
-Så länge det kan dra uppmärksamhet till idéer och förändringar, varför inte våga utmana för att väcka intresse för plastsortering? Vi hoppas att Europa är redo för den typen av humor och att det kan bidra till förändrat beteende och en mer hållbar framtid, säger Susanna Christensson, kommunikatör Sysav.
Sortering är svårt och jobbigt enligt undersökning
Enligt Återvinningskompassen, en enkät genomförd på uppdrag av branschorganisationen Avfall Sverige, känner tre av fyra (76 procent) till att de har skyldighet att källsortera och lämna förpackningar till återvinning. Och nästan lika många (70 procent) har kunskap om de stora miljö- och klimatvinsterna med materialåtervinning. Trots detta släpar ungdomar efter både vad gäller kunskapen och viljan att sortera ut sina förpackningar till återvinning.
Ungdomar är sämst på att sortera; 15 procent tycker att det är svårt eller mycket svårt att göra rätt, och de är också mest osäkra på vad som är en förpackning. Lika många av ungdomarna anger att de inte orkar källsortera, att jämföra med inga i gruppen 65+.
Fakta – Europa minskar avfallet – European Week for Waste Reduction
Kampanjen Styrbjörn lanserades i samband med ”Europa minskar avfallet”-veckan. En vecka när organisationer i EU-länderna på olika sätt uppmärksammar hur avfallsmängderna kan minskas och förebyggas. Styrbjörn är nu en av tre finalister när 14 000 initiativ från hela Europa sammanställs.
”Europa minskar avfallet”, European Week for Waste Reduction, är den största kampanjen för att öka medvetenheten om förebyggande av avfall i Europa och har pågått sedan 2009. Avfall Sverige är nationell samordnare i Sverige.
Finalen är i Marseille tisdagen den 18 juni.