Sex av tio kunder scannar själva sina mavaror när de handlar i matbutiken. Det har också visat sig att självscanning leder till fler återkommande kunder till butiken, enligt en undersökning.
16 procent av de som självscannar varor i livsmedelsbutiken är benägna att rekommendera butikens kundklubb jämfört med de som inte självscannar, visar Visma retails kundlojalitetsundersökning, genomförd av Sifo. Studien visar även att det blir allt populärare att kunder själva scannar varorna i butiken. Hela sex av tio personer väljer detta i butiken. Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma säger att självscanning tycks vara här för att stanna:
– Det effektiviserar för konsumenten som både får en enklare och snabbare shoppingrunda. Dagens kunder väljer teknik som underlättar deras vardag, inte gör den mer komplicerad.
Den klassiska handscannern ute i livsmedelsbutikerna dominerar än så länge. Bara två procent av kunderna väljer att använda mobilen, men mobilen som tekniskt verktyg spås ändå komma att revolutionera handeln i framtiden. 64 procent ställer sig positiva eller mycket positiva till att scanna en vara med mobilen eller scannern för att få fram information om varorna i butiken.
– Självscanning är inte nytt men verktygen och de tekniska lösningarna blir bättre och smartare, och kommer flytta allt mer in i mobilen. Konsumenten kan handla snabbare, enklare och få attraktiva erbjudanden samtidigt som handlaren får mer lojala kunder, säger Peter Fischer.