Sex av tio kunder scannar butiksvaror

PUBLICERAD: 30 januari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Sex av tio kunder scannar själva sina mavaror när de handlar i matbutiken. Det har också visat sig att självscanning leder till fler återkommande kunder till butiken, enligt en undersökning.

16 procent av de som självscannar varor i livsmedelsbutiken är benägna att rekommendera butikens kundklubb jämfört med de som inte självscannar, visar Visma retails kundlojalitetsundersökning, genomförd av Sifo. Studien visar även att det blir allt populärare att kunder själva scannar varorna i butiken. Hela sex av tio personer väljer detta i butiken. Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma säger att självscanning tycks vara här för att stanna:

– Det effektiviserar för konsumenten som både får en enklare och snabbare shoppingrunda. Dagens kunder väljer teknik som underlättar deras vardag, inte gör den mer komplicerad.

Den klassiska handscannern ute i livsmedelsbutikerna dominerar än så länge. Bara två procent av kunderna väljer att använda mobilen, men mobilen som tekniskt verktyg spås ändå komma att  revolutionera handeln i framtiden. 64 procent ställer sig positiva eller mycket positiva till att scanna en vara med mobilen eller scannern för att få fram information om varorna i butiken.

– Självscanning är inte nytt men verktygen och de tekniska lösningarna blir bättre och smartare, och kommer flytta allt mer in i mobilen. Konsumenten kan handla snabbare, enklare och få attraktiva erbjudanden samtidigt som handlaren får mer lojala kunder, säger Peter Fischer.

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x