Sex av tio kunder scannar butiksvaror

PUBLICERAD: 30 januari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Sex av tio kunder scannar själva sina mavaror när de handlar i matbutiken. Det har också visat sig att självscanning leder till fler återkommande kunder till butiken, enligt en undersökning.

16 procent av de som självscannar varor i livsmedelsbutiken är benägna att rekommendera butikens kundklubb jämfört med de som inte självscannar, visar Visma retails kundlojalitetsundersökning, genomförd av Sifo. Studien visar även att det blir allt populärare att kunder själva scannar varorna i butiken. Hela sex av tio personer väljer detta i butiken. Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma säger att självscanning tycks vara här för att stanna:

– Det effektiviserar för konsumenten som både får en enklare och snabbare shoppingrunda. Dagens kunder väljer teknik som underlättar deras vardag, inte gör den mer komplicerad.

Den klassiska handscannern ute i livsmedelsbutikerna dominerar än så länge. Bara två procent av kunderna väljer att använda mobilen, men mobilen som tekniskt verktyg spås ändå komma att  revolutionera handeln i framtiden. 64 procent ställer sig positiva eller mycket positiva till att scanna en vara med mobilen eller scannern för att få fram information om varorna i butiken.

– Självscanning är inte nytt men verktygen och de tekniska lösningarna blir bättre och smartare, och kommer flytta allt mer in i mobilen. Konsumenten kan handla snabbare, enklare och få attraktiva erbjudanden samtidigt som handlaren får mer lojala kunder, säger Peter Fischer.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Grafen kan minska behovet av plast i förpackningar radikalt

Företaget Glenntex i Göteborg forskar inom området grafenförstärkta kompositer och har i tester kunnat minska behovet av plast i förpackningar radikalt.
grafenx
Grafen kan minska behovet av plast i förpackningar radikalt

Återvunna vätskekartonger blir material i Fiats Grande Panda

Fiats nya bil Grande Panda blir först ut i bilbranschen med att använda återvunnet material från använda dryckeskartonger i serietillverkning.
Fiat Grande Panda - Exterior-minxx
Återvunna vätskekartonger blir material i Fiats Grande Panda

Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar. Den ska öka rullkapaciteten tre gånger jämfört med vad som finns på marknaden idag.
CoboREEL_3x
Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent