Sex av tio kunder scannar butiksvaror

PUBLICERAD: 30 januari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Sex av tio kunder scannar själva sina mavaror när de handlar i matbutiken. Det har också visat sig att självscanning leder till fler återkommande kunder till butiken, enligt en undersökning.

16 procent av de som självscannar varor i livsmedelsbutiken är benägna att rekommendera butikens kundklubb jämfört med de som inte självscannar, visar Visma retails kundlojalitetsundersökning, genomförd av Sifo. Studien visar även att det blir allt populärare att kunder själva scannar varorna i butiken. Hela sex av tio personer väljer detta i butiken. Peter Fischer, divisionsdirektör på Visma säger att självscanning tycks vara här för att stanna:

– Det effektiviserar för konsumenten som både får en enklare och snabbare shoppingrunda. Dagens kunder väljer teknik som underlättar deras vardag, inte gör den mer komplicerad.

Den klassiska handscannern ute i livsmedelsbutikerna dominerar än så länge. Bara två procent av kunderna väljer att använda mobilen, men mobilen som tekniskt verktyg spås ändå komma att  revolutionera handeln i framtiden. 64 procent ställer sig positiva eller mycket positiva till att scanna en vara med mobilen eller scannern för att få fram information om varorna i butiken.

– Självscanning är inte nytt men verktygen och de tekniska lösningarna blir bättre och smartare, och kommer flytta allt mer in i mobilen. Konsumenten kan handla snabbare, enklare och få attraktiva erbjudanden samtidigt som handlaren får mer lojala kunder, säger Peter Fischer.

Läs vidare

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Senaste nytt

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx

Peter Jhaveri ny styrelseordförande för Returpack

Peter Jhaveri är ny styrelseordförande för Returpack som gjort en egen intervju med honom. Här är ett utdrag ur den.
jhaveri

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx