Seminarium: De senaste trenderna inom handeln

PUBLICERAD: 5 april 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Packbridge Research forum
Det kan inte ha undgått någon att handelns ”ekosystem” är i stark förändring. Nya inköpsvanor påverkar handeln kraftfullt och ställer den inför besvärliga, strategiska beslut. Ska man satsa på stora butikslokaler eller är det små butiker i ”hörnet” som är framtiden. Hur kombinerar man den digitala handeln med den fysiska butiken, och vilken roll spelar de så kallade ”flagship stores” eller ”concept stores” som kan kallas för ett varumärkes eller en butikskedjas skrytbutik, där man visar hela sitt koncept och slår fast hur man vill bli sedd i samhället? Och var kommer förpackningen in i de här trenderna?

Det här är frågor du kan få svar på om du deltar på Packbridge Research Forum den 18 maj i Malmö. Anderson Lima och Sukky Jassi kommer från The Retail Institute i England och kan allt om detta. Tillsammans ger den en presentation som kommer att visa vilken roll flagship stores har i de stora detaljhandelskedjornas strategi.

Packbridge Research Forum bjuder dessutom på en mängd andra intressanta presentationer från den akademiska världen och forskningsinstitut i främst Norden, men även från länder utanför vår region.

Packbridge Sukky Jassi

Sukky Jassi, The Retail Institute

 

Packbridge Anderson Lima

Anderson Lima, The Retail Institute

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n

Senaste nytt

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx