Det kan inte ha undgått någon att handelns ”ekosystem” är i stark förändring. Nya inköpsvanor påverkar handeln kraftfullt och ställer den inför besvärliga, strategiska beslut. Ska man satsa på stora butikslokaler eller är det små butiker i ”hörnet” som är framtiden. Hur kombinerar man den digitala handeln med den fysiska butiken, och vilken roll spelar de så kallade ”flagship stores” eller ”concept stores” som kan kallas för ett varumärkes eller en butikskedjas skrytbutik, där man visar hela sitt koncept och slår fast hur man vill bli sedd i samhället? Och var kommer förpackningen in i de här trenderna?
Det här är frågor du kan få svar på om du deltar på Packbridge Research Forum den 18 maj i Malmö. Anderson Lima och Sukky Jassi kommer från The Retail Institute i England och kan allt om detta. Tillsammans ger den en presentation som kommer att visa vilken roll flagship stores har i de stora detaljhandelskedjornas strategi.
Packbridge Research Forum bjuder dessutom på en mängd andra intressanta presentationer från den akademiska världen och forskningsinstitut i främst Norden, men även från länder utanför vår region.
Sukky Jassi, The Retail Institute
Anderson Lima, The Retail Institute