Se vinnande design med kartongförpackningar

PUBLICERAD: 19 oktober 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Tävlingens bästa förpackning samt Årets kartong gick till Geometrie Cividât – ett italienskt ginmärke.

På prisgalan European Carton Excellence awards hade tio av de elva vinnande förpackningarna kartong tillverkad i Norden.

Metsä Boards var delaktig i tre av vinstbidragen. Här en kartongförpackning till kaffekapslar.

Juryn i förpackningstävlingen bedömde bidragen utifrån design, bekvämlighet, varumärkeskommunikation. Man tog även hänsyn till rollen som kartong spelar som ett innovativt förpackningsmaterial. Metsä Boards kartong användes i åtta av finalistbidragen. Tre av dessa kammade hem vinsten i kategorierna livsmedel och drycker, hälso- och läkemedelsprodukter samt publikens pris. I klassen mat och dryck tog en kartongförpackning till kaffekapslar, JDE Z1, hem segern. Förpackningen är producerad av STI Group och kartongen som används är MetsäBoard Classic FBB.

Publikens pris gick till en läkemedelsförpackning för inhalationsmedlet Ventofor, där kartongkvaliteten MetsäBoard Pro FBB Bright. Förutom denna utmärkelse vann förpackningen även kategorin som innefattar hälso- och läkemedelsprodukter.

Förpackningen till inhalationsmedlet Ventofor tog hem två priser.

Det visar förpackningarnas stora betydelse för att skapa maximal uppmärksamhet i butikshyllan och bidra till att skilja ett varumärke från sina konkurrenter. Hållbarhet ska också vara en del av en förpacknings design, så att den inte bara är tillverkad av ett miljömässigt hållbart material utan också har låg vikt, rätt storlek, är funktionell och enkelt att återvinna.

Mika Paljakka, VP Sales EMEA, Metsä Board, gläds åt att deras produkter finns med i de vinnande förpackningarna.

– Det visar förpackningarnas stora betydelse för att skapa maximal uppmärksamhet i butikshyllan och bidra till att skilja ett varumärke från sina konkurrenter. Hållbarhet ska också vara en del av en förpacknings design, så att den inte bara är tillverkad av ett miljömässigt hållbart material utan också har låg vikt, rätt storlek, är funktionell och enkelt att återvinna. Våra produkter bidrar till dessa mål.

Tio av elva vinnande förpackningar (publikpriset inkluderat) hade kartong tillverkad av företag i Norden. Tävlingen avgjordes i slutet av september i Salzburg, Österrike. Alla vinnare kan ses här.

 

 

Läs vidare

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024