Salt i ny förpackning

PUBLICERAD: 31 januari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

 

Jozo Salt har fått ny förpackningsdesign som har tonvikt på mer information om saltet till konsumenterna.

Varumärket Jozo salt satsar på en helt ny förpackningsdesign med mer information och inspiration till kunderna direkt på förpackningen.

– Det är för att underlätta för konsumenten att välja rätt saltprodukt, säger Magnus Lagerberg, försäljningschef på Akzo nobel salt som tillhandahåller varumärket Jozo salt.

Varumärket Jozo salt presenterar sitt sortiment av saltsorter under namnet ”A pinch of love” – en nypa kärlek. Kännetecknande för de nya förpackningarna är att de ska fungera som vägledande produktguider med information om bland annat saltets ursprung, saltkornens storlek, hälsofördelar och vad saltet passar bäst till för mat.

Magnus Lagerberg, försäljningschef på Akzo nobel salt säger att det finns en ökad efterfrågan på joderade saltprodukter.

Magnus Lagerberg berättar att Jozos förpackningar har sett ganska likadana ut de senaste 15 åren. Den nya designen förmedlar mer information till konsumenterna och förpackningarna kommer i såväl kartong som plastburkar vilka kännetecknas av sin insvängda midja. En holländsk byrå står för designen och danska Schur producerar kartongen.

I samband med lanseringen har Jozo även tagit fram en ny produkt, Havssalt fint med jod. Lagerberg säger att saltintaget har minskat litegrann, och även Livsmedelsverket har som rekommendation att dra ner på saltet:

– Det gör att det finns en ökad efterfrågan på joderade produkter, säger Magnus Lagerberg och tillägger att joderade produkter även bidrar till nervsystemets normala funktion och normala kognitiva funktioner.

 

Läs vidare

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx