Ut med skivor – in med förpackningar

PUBLICERAD: 22 mars 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Jakebox säljer av sin skivverksamhet för att satsa på presentkort, och premiumförpackningar.

– Nu kan vi fokusera mer helhjärtat på det, och även utforska andra segment där det efterfrågas mer speciella förpackningar, till exempel choklad, kosmetika och smycken, säger vd:n Jakob Skarin.

Jakebox säljer rättigheterna till hela deras cd- och dvd-konceptet till BOD Group (Baltic Optical Disc). Skivbranschen har successivt sjunkit som en sten och är en gott som utdöd bransch i Sverige. Men främst i Tyskland, är cd och dvd fortfarande ett medium att räkna med, säger Jakob Skarin, vd på JakeBox och förklarar att de fortfarande får förfrågningar från Tyskland varje vecka.

– Per Gessle berättade nyligen att Roxettes senaste album sålde i en halv miljon ex worldwide, varav 300 000, runt 60 procent, i Tyskland.

All produktion och försäljning av cd- och dvd-konceptet, som främst innefattar Europa, kommer framöver skötas från BOD:s huvudkontor i Vilnius.

– Skivindustrins nedgång är inte så katastrofal som alla tror. Det görs fortfarande flera miljarder skivor. Men då det trots allt går ned, så är behovet att utmärka sig och sin utgåva desto större, vilket gör en unik förpackning som Jakebox extremt uppskattad och efterfrågad,  säger BOD:s produktchef Kristina Kepsnyte-Bugaitiene.

Jakebox lägger nu fokus på andra marknadssegment, främst inom presentkort, där företaget figurerat en längre tid. De är i grunden ett design- och utvecklingsföretag, berättar Skarin:

– Nu kan vi fokusera mer helhjärtat på det, och även utforska andra segment där det efterfrågas mer speciella förpackningar, till exempel choklad, kosmetika och smycken. Jakebox är ju ursprungligen och i själen ett design- och utvecklingsföretag, även om vi genom åren också byggt upp en gedigen internationell produktionsorganisation för att kunna leverera färdiga och högkvalitativa förpackningar till våra kunder, säger Jakob Skarin.

Förpackningen ”JakeBox” lanserades 2004 av bolaget med samma namn och har genom åren överösts med designpriser och producerats för bland andra Rolling Stones, Simple Minds, Porsche, Lamborghini, Sony Playstation, Philips och Sveriges Regering.

 

Läs vidare

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Senaste nytt

AI ger Amazon effektivare förpackningar

Amazon har utvecklat ett artificiellt intelligens (AI)-system med namnet Package Decision Engine, som förändrar hur produkter paketeras och levereras över hela världen. Systemet minskar skadorna på transporterade produkter och förbrukningen av förpackningsmaterial.
amazonx

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx