Ut med skivor – in med förpackningar

PUBLICERAD: 22 mars 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Jakebox säljer av sin skivverksamhet för att satsa på presentkort, och premiumförpackningar.

– Nu kan vi fokusera mer helhjärtat på det, och även utforska andra segment där det efterfrågas mer speciella förpackningar, till exempel choklad, kosmetika och smycken, säger vd:n Jakob Skarin.

Jakebox säljer rättigheterna till hela deras cd- och dvd-konceptet till BOD Group (Baltic Optical Disc). Skivbranschen har successivt sjunkit som en sten och är en gott som utdöd bransch i Sverige. Men främst i Tyskland, är cd och dvd fortfarande ett medium att räkna med, säger Jakob Skarin, vd på JakeBox och förklarar att de fortfarande får förfrågningar från Tyskland varje vecka.

– Per Gessle berättade nyligen att Roxettes senaste album sålde i en halv miljon ex worldwide, varav 300 000, runt 60 procent, i Tyskland.

All produktion och försäljning av cd- och dvd-konceptet, som främst innefattar Europa, kommer framöver skötas från BOD:s huvudkontor i Vilnius.

– Skivindustrins nedgång är inte så katastrofal som alla tror. Det görs fortfarande flera miljarder skivor. Men då det trots allt går ned, så är behovet att utmärka sig och sin utgåva desto större, vilket gör en unik förpackning som Jakebox extremt uppskattad och efterfrågad,  säger BOD:s produktchef Kristina Kepsnyte-Bugaitiene.

Jakebox lägger nu fokus på andra marknadssegment, främst inom presentkort, där företaget figurerat en längre tid. De är i grunden ett design- och utvecklingsföretag, berättar Skarin:

– Nu kan vi fokusera mer helhjärtat på det, och även utforska andra segment där det efterfrågas mer speciella förpackningar, till exempel choklad, kosmetika och smycken. Jakebox är ju ursprungligen och i själen ett design- och utvecklingsföretag, även om vi genom åren också byggt upp en gedigen internationell produktionsorganisation för att kunna leverera färdiga och högkvalitativa förpackningar till våra kunder, säger Jakob Skarin.

Förpackningen ”JakeBox” lanserades 2004 av bolaget med samma namn och har genom åren överösts med designpriser och producerats för bland andra Rolling Stones, Simple Minds, Porsche, Lamborghini, Sony Playstation, Philips och Sveriges Regering.

 

Läs vidare

Premiär för läkemedelsflaskor av delvis biobaserad PET

Finska UPM Biochemicals har tillsammans med två andra företag ingått ett partnerskap med avsikt att producera världens första läkemedelsflaskor som är tillverkade av delvis träbaserad PET. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biopet-topp-2x

Nytt cirkulärt förpackningsmaterial med gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial? Ranpak lanserar nu en lösning för void fill där gräs är en del av råvaran.
Grasspaperx

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Senaste nytt

Generellt sett ganska dystert på marknaden enligt Grafiska Företagen

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.
Evax

Ny förpackningsserie för hämtmat från Greiner Packaging

Greiner Packaging har tagift fram en ny serie med förpackningar till exempel för hamburgare, sallader eller lunchspecialer, avsedda för återanvändning. För att se till att hämtmatsrätter behåller sin temperatur och smak så bra som möjligt måste de vara noggrant förpackade – och det brukar innebära mycket engångsförpackningar och därmed avfall. Det här är ett alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

Billerud vill dra nytta av den växande efterfrågan på fiberbaserade förpackningar

På Billeruds kapitalmarknadsdag i Stockholm kommunicerades en uppdaterade strategi. Styrelsen beslutat om nya långsiktiga finansiella mål och om strategiska investeringar i Nordamerika.
Vatnex

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx