Tetra Paks studie – så ska livsmedelsförpackningarna möta e-handeln

PUBLICERAD: 27 juni 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Studien Tetra Pak Index 2018 visar förpackningens betydelse när allt fler handlar varor på nätet.

Tetra Pak listar i en ny studie fyra trender som påverkar e-livsmedelshandelns tillväxt och hur förpackningen får en viktig och annorlunda roll.

Tetra Pak Index 2018 syftar till att skapa insikter för livsmedels- och dryckesbranschen och bygger på konsumentundersökningar i fem länder. En global studie av marknadssegmentering och intervjuer med e-handlare i USA, Europa och Kina. Studien visar hur internet förändrar livsmedelshandeln. E-handeln växer, och fysiska butiker smälter samman till en gemensam kanal där konsumenterna förväntar sig att kunna handla när, var och hur de vill, med den smarta telefonen som vägvisare. Här blir själva förpackningen betydande när det gäller e-livsmedelshandeln och smart förpackningsteknik, till exempel digitalt utskrivna koder.

Alexandre Carvalho, Director Global Marketing Services på Tetra Pak, säger att uppgången i e-livsmedelshandeln innebär en stor möjlighet för livsmedels- och dryckesvarumärken, och förpackningen betyder mycket för deras framgång.

– I synnerhet bidrar smarta förpackningar till att öka tydligheten och effektiviteten i leveranskedjan, i båda riktningarna, samtidigt som de gör det möjligt att skapa en direkt och interaktiv relation med konsumenten. Vi tror att denna teknik, som utvecklas snabbt och som vi har testat sedan 2016 och nu börjar använda i Europa, kan hjälpa våra kunder att upptäcka nya möjligheter, som skapar tillväxt under kommande år.

Rapporten visar att e-handeln ser olika ut i världen, men samtidigt tar stora kliv framåt på alla marknader. Kina är det land som leder utvecklingen inom e-handel med livsmedel och förväntas göra så fram till fram till 2030 – både på nätet och inom detaljhandeln. I länder som Frankrike, Belgien och Storbritannien förväntas konsumenternas ökande förtroende för e-handelns leveranser och kvalitet leda till en snabb tillväxt. Länder som relativt sett släpar efter är USA, Tyskland och Japan, där kvalitet och nyskapande inom fysisk handel väntas hålla den konkurrenskraftig.

 

I Tetra Pak Index 2018 listas fyra viktiga trender som påverkar e-livsmedelshandelns tillväxt:

Enkelhet – Den största motorn bakom konsumenters användning av e-handeln överallt, då tidspressade konsumenter söker efter nya sätt att förenkla sin tillvaro.

Teknik och prestanda – Leveranskedjorna kommer att fortsätta att förändras av olika tekniska lösningar såsom RFID och robotteknik. I rapporten nämns att mycket snabba leveranser, på så lite som tio minuter, förväntas senast 2025 – något som kommer ändra konsumenters beteende till att handla mindre mängder och oftare.

Hållbarhet – Restriktioner för plast och medvetenheten om kretsloppsekonomin kommer att fortsätta att öka och återvinning kommer att bli allt viktigare. Här driver också konsumenterna på.

Personligt och unikt – Anpassning av produkter och en personanpassad konsumentprocess kommer att bli viktiga differentierande faktorer i framtiden. E-detaljhandlare kommer att fortsätta att använda konsumentdata för personanpassning, relationsbyggande och egen produktutveckling och därmed skaffa sig mer inflytande på bekostnad av varumärkena. Detta förstärker tendensen till att vända sig direkt till konsumenten, och så många som 80 procent av de företag som säljer paketerade konsumtionsvaror väntas försöka använda denna metod vid ingången av år 2025.

Hela studien finns att läsa här.

 

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Nyetablering av plaståtervinnare tappar fart i Europa

Organisationen Plastics Recycling Europe presenterar siffror som pekar på en stagnation i tillväxten inom plaståtervinning i Europa. Det är lätt att tro att det här är ett område där tillväxten hela tiden växer sig starkare, men det finns problem som lägger hinder i vägen.
Foto: Peter Holgersson AB

Bara metallförpackningar nådde återvinningsmålen år 2023

Under 2023 användes minst 1,2 miljoner ton förpackningar för varor och transporter i Sverige. Det visar ny statistik över landets förpackningsavfall. Endast tre av förpackningsslagen – alla av metall – nådde de nationella återvinningsmålen konstaterar en ny utredning.
Återvinning

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker