Så ska Coca-Cola tackla plastfrågan

PUBLICERAD: 1 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Eivind Granås, till höger, talar under Empack-mässan den 3 oktober om Coca-Colas sätt att tackla plastfrågan.
Eivind Granås, till höger, talar under Empack-mässan den 3 oktober om Coca-Colas sätt att tackla plastfrågan.

Coca-Cola är beroende av plast. Under förpackningsmässan Empack hålls en föreläsning om hur företaget ska vända denna problematik till något positivt. – Det är något som branschen borde se på som stor möjlighet, säger Eivind Granås, försäljningsdirektör Coca-Cola European Partners Sverige.

Dryckesproducenten Coca-Cola står lika många andra stora företag inför uppgiften att vända miljö-uppgiften till något positivt. Under förpackningsmässan Empack den 2–3 oktober kommer försäljningsdirektör Eivind Granås från Fast Food Kanalen, Coca-Cola European Partners Sverige att tala om hur producenten ställer sig till plastfrågan.

Beroende av plast

En av de frågor som föreläsningen kommer att beröra är hur världens största dryckesproducent, som är beroende av plast, ska kunna vända miljöutmaningen till något positivt.

Hur vi ska hantera plast och förpackningar generellt är en av samhällets stora utmaningar. Plast har ett stort användningsområde, men vi måste säkra att den inte hamnar på fel plats, som till exempel i haven. Konsumenterna efterfrågar hållbara förpackningar, och det är något som branschen borde se på som stor möjlighet, säger Eivind Granås.

Stora företag betyder stort ansvar

Ett stort och internationellt företag som Coca-Cola har ett ansvar att göra en skillnad, menar Eivind.

– Stora företag har ett ansvar genom att vara stora nog till att göra en skillnad. Vi kan även påverka branschen och konsumenterna till att välja rätt förpackningar genom att utmana oss själva, våra leverantörer och även informera konsumenterna. Vi i Coca-Cola Sverige vill visa vägen och sätta en hög ambitionsnivå – både i den svenska dryckesbranschen och inom Coca-Cola European Partners som är den företagsgrupp vi tillhör.

Eivind Gransås talar under Empack på Kistamässan den 3 oktober. Här hittar du hela talarschemat.

Läs vidare

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Coca-Cola testar flaskor utan etikett i Storbritannien

Coca-Cola har lanserat ett tillfälligt försök i Storbritannien för att ta bort etiketterna från Spriteflaskorna på 500 ml för att hjälpa till att förenkla återvinningsprocessen.
sprite

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning