Ricoh bryter ny mark i sin strävan mot förpackningssegmentet

PUBLICERAD: 15 maj 2023
UPPDATERAD: 16 maj
Philippe Wolff från Ricoh visar hur liten termoprinteren är, vilket också betyder, att den kan integreras i de flesta påfyllningsmaskiner. Foto: Søren Winsløw.

Något överraskande hade Ricoh, som i sammanhanget är mest kända för sina avancerade toner- och bläckstrålebaserade utskriftsteknologier, valt att ställa ut två helt nya produkter på interpack.

Philippe Wolff, som är ansvarig för hållbara affärslösningar på Ricoh, berättade entusiastiskt om deras nya On Demand Direct Packaging Printing-lösning, som möjliggör utskrift direkt på förpackningen i samma process som förpackningen fylls på.

Det är en termisk skrivarlösning där skrivhuvudet kan monteras i en påfyllningslinje och där utskriften kan individualiseras för varje enskild förpackning. Att det är termotryck gör att det inte finns något färgband eller bläckpatroner att hålla reda på. Inte något som behöver bytas och som därmed stoppar den kritiska livsmedelsproduktionen.

Egenutvecklat termiskt bläck

Tekniken är tänkt att appliceras på färskvaror förpackade i transparenta folier, där man ska kunna se innehållet (pålägg, ost, kött och frukt). Folien är ofta präglad med ett varumärke/logotyp och dekorfärger innan fyllningsprocessen. I detta sammanhang trycks Ricohs egenutvecklade halvtransparenta vita färg. Det är denna färg som aktiveras av termohuvudet i påfyllningsmaskinen.

Enligt Philippe Wolff kommer tekniken att eliminera behovet av etiketter i den typen av livsmedelslinje, vilket kommer att sänka de totala kostnaderna. Dessutom hävdar han att tryckkvaliteten höjs på bland annat streckkoder, eftersom upplösningen är hög och kontrasten stor.

Det är en monokrom teknik och kan därför bara skriva ut i svart, men eftersom det är just inriktat på information, spårbarhet och enkla logotyper ser Philippe Wolff ingen utmaning i detta.

Seven-Eleven använder tekniken

Philippe Wolff berättar att Seven-Eleven i Japan använder denna teknik för sina olika sallader, med information som ingredienser tryckt direkt på salladsförpackningarna. Vanligtvis visar en pappersetikett på botten av förpackningen ingredienserna.

Seven-Eleven i Japan har redan tagit till sig Ricohs tryckteknik på sina salladsbrickor. Logotypen och det halvtransparenta vita är förtryckta på ett tryckeri. Den svarta värms upp under påfyllningen och kan varieras från bricka till bricka. Foto: Pressfoto.

Ricohs teknologi eliminerar sådana pappersetiketter, vilket bidrar till att minska miljöpåverkan, säger Philippe Wolff. Dessutom förbättras synligheten för livsmedelsmaterial och allergeninformation avsevärt genom att flytta nödvändig information från botten till toppen. I tillverkningsprocessen elimineras också appliceringen av pappersetiketter och ersättning av till exempel band, vilket förbättrar produktiviteten inom en lång rad områden inom detaljhandeln och distributionsbranschen.

Nytt foliematerial

Att Ricoh är en koncern med många kompetenser märks också av att de tagit fram ett nytt PLA-material för livsmedelsindustrin. PLA är en bioplast som kan tillverkas utan användning av olja och på basis av till exempel majsstärkelse, vilket gör den biologiskt nedbrytbar (enligt bland annat Wikipedia).

Ricohs nya produkt – PLAIR – är en skummad PLA som är särskilt lämplig för färska livsmedel. Jämfört med liknande produkter (till exempel cellplastoch HIPS) har PLAIR en bättre värmeisolering, kan användas i mikrovågsugn och är biologiskt nedbrytbar, säger Philippe Wolff.
Produkten är extremt lätt och mycket lätt att termoforma.

Ricohs egenutvecklade material PLAIR kommer i rullar och kan enkelt termoformas till brickor för till exempel färdiglagade måltider. Foto: Søren Winsløw

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

interpack utsålt som vanligt men det kan finnas chans att få en utställningsyta

Går du och funderar på att ställa ut på interpack nästa år är det nästan bara att lägga ner de tankarna. I vanlig ordning är mässan utsåld mer än ett år innan den blir verklighet. Cirka 2 800 utställare från hela världen kommer att finnas i hallarna.
intepackx
interpack utsålt som vanligt men det kan finnas chans att få en utställningsyta

Evolabel siktar på ökning på den amerikanska marknaden

Den svenska tillverkaren av print-and-apply maskiner, Evolabel, visade sina lösningar på interpack. Evolabel är en stor leverantör av den här typen av märkningsutrustningar, men man jobbar lite i det tysta.
Magnx
Evolabel siktar på ökning på den amerikanska marknaden

Världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem

Leibinger kallar sin nya IQ Jet för världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem.
Maskinx
Världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem

Fujifilms största förvandling på tjugofem år

Det var första gången någonsin som Fujifilm höll en presskonferens på Interpack i Düsseldorf. Man satsar nu på förpackningsindustrin.
Fuji 2x
Fujifilms största förvandling på tjugofem år