Ricoh bryter ny mark i sin strävan mot förpackningssegmentet

PUBLICERAD: 15 maj 2023
UPPDATERAD: 16 maj
Philippe Wolff från Ricoh visar hur liten termoprinteren är, vilket också betyder, att den kan integreras i de flesta påfyllningsmaskiner. Foto: Søren Winsløw.

Något överraskande hade Ricoh, som i sammanhanget är mest kända för sina avancerade toner- och bläckstrålebaserade utskriftsteknologier, valt att ställa ut två helt nya produkter på interpack.

Philippe Wolff, som är ansvarig för hållbara affärslösningar på Ricoh, berättade entusiastiskt om deras nya On Demand Direct Packaging Printing-lösning, som möjliggör utskrift direkt på förpackningen i samma process som förpackningen fylls på.

Det är en termisk skrivarlösning där skrivhuvudet kan monteras i en påfyllningslinje och där utskriften kan individualiseras för varje enskild förpackning. Att det är termotryck gör att det inte finns något färgband eller bläckpatroner att hålla reda på. Inte något som behöver bytas och som därmed stoppar den kritiska livsmedelsproduktionen.

Egenutvecklat termiskt bläck

Tekniken är tänkt att appliceras på färskvaror förpackade i transparenta folier, där man ska kunna se innehållet (pålägg, ost, kött och frukt). Folien är ofta präglad med ett varumärke/logotyp och dekorfärger innan fyllningsprocessen. I detta sammanhang trycks Ricohs egenutvecklade halvtransparenta vita färg. Det är denna färg som aktiveras av termohuvudet i påfyllningsmaskinen.

Enligt Philippe Wolff kommer tekniken att eliminera behovet av etiketter i den typen av livsmedelslinje, vilket kommer att sänka de totala kostnaderna. Dessutom hävdar han att tryckkvaliteten höjs på bland annat streckkoder, eftersom upplösningen är hög och kontrasten stor.

Det är en monokrom teknik och kan därför bara skriva ut i svart, men eftersom det är just inriktat på information, spårbarhet och enkla logotyper ser Philippe Wolff ingen utmaning i detta.

Seven-Eleven använder tekniken

Philippe Wolff berättar att Seven-Eleven i Japan använder denna teknik för sina olika sallader, med information som ingredienser tryckt direkt på salladsförpackningarna. Vanligtvis visar en pappersetikett på botten av förpackningen ingredienserna.

Seven-Eleven i Japan har redan tagit till sig Ricohs tryckteknik på sina salladsbrickor. Logotypen och det halvtransparenta vita är förtryckta på ett tryckeri. Den svarta värms upp under påfyllningen och kan varieras från bricka till bricka. Foto: Pressfoto.

Ricohs teknologi eliminerar sådana pappersetiketter, vilket bidrar till att minska miljöpåverkan, säger Philippe Wolff. Dessutom förbättras synligheten för livsmedelsmaterial och allergeninformation avsevärt genom att flytta nödvändig information från botten till toppen. I tillverkningsprocessen elimineras också appliceringen av pappersetiketter och ersättning av till exempel band, vilket förbättrar produktiviteten inom en lång rad områden inom detaljhandeln och distributionsbranschen.

Nytt foliematerial

Att Ricoh är en koncern med många kompetenser märks också av att de tagit fram ett nytt PLA-material för livsmedelsindustrin. PLA är en bioplast som kan tillverkas utan användning av olja och på basis av till exempel majsstärkelse, vilket gör den biologiskt nedbrytbar (enligt bland annat Wikipedia).

Ricohs nya produkt – PLAIR – är en skummad PLA som är särskilt lämplig för färska livsmedel. Jämfört med liknande produkter (till exempel cellplastoch HIPS) har PLAIR en bättre värmeisolering, kan användas i mikrovågsugn och är biologiskt nedbrytbar, säger Philippe Wolff.
Produkten är extremt lätt och mycket lätt att termoforma.

Ricohs egenutvecklade material PLAIR kommer i rullar och kan enkelt termoformas till brickor för till exempel färdiglagade måltider. Foto: Søren Winsløw

Läs vidare

Evolabel siktar på ökning på den amerikanska marknaden

Den svenska tillverkaren av print-and-apply maskiner, Evolabel, visade sina lösningar på interpack. Evolabel är en stor leverantör av den här typen av märkningsutrustningar, men man jobbar lite i det tysta.
Magnx

Världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem

Leibinger kallar sin nya IQ Jet för världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem.
Maskinx

Fujifilms största förvandling på tjugofem år

Det var första gången någonsin som Fujifilm höll en presskonferens på Interpack i Düsseldorf. Man satsar nu på förpackningsindustrin.
Fuji 2x

Fallna löv i städer blir råvara till papper

Det ukrainska start-up företaget Releaf har kommit långt med sitt projekt att tillverka förpackningspapper av fallna löv. Packnews träffade dem på årets interpack.
Alexanderx

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432