Något överraskande hade Ricoh, som i sammanhanget är mest kända för sina avancerade toner- och bläckstrålebaserade utskriftsteknologier, valt att ställa ut två helt nya produkter på interpack.
Philippe Wolff, som är ansvarig för hållbara affärslösningar på Ricoh, berättade entusiastiskt om deras nya On Demand Direct Packaging Printing-lösning, som möjliggör utskrift direkt på förpackningen i samma process som förpackningen fylls på.
Det är en termisk skrivarlösning där skrivhuvudet kan monteras i en påfyllningslinje och där utskriften kan individualiseras för varje enskild förpackning. Att det är termotryck gör att det inte finns något färgband eller bläckpatroner att hålla reda på. Inte något som behöver bytas och som därmed stoppar den kritiska livsmedelsproduktionen.
Egenutvecklat termiskt bläck
Tekniken är tänkt att appliceras på färskvaror förpackade i transparenta folier, där man ska kunna se innehållet (pålägg, ost, kött och frukt). Folien är ofta präglad med ett varumärke/logotyp och dekorfärger innan fyllningsprocessen. I detta sammanhang trycks Ricohs egenutvecklade halvtransparenta vita färg. Det är denna färg som aktiveras av termohuvudet i påfyllningsmaskinen.
Enligt Philippe Wolff kommer tekniken att eliminera behovet av etiketter i den typen av livsmedelslinje, vilket kommer att sänka de totala kostnaderna. Dessutom hävdar han att tryckkvaliteten höjs på bland annat streckkoder, eftersom upplösningen är hög och kontrasten stor.
Det är en monokrom teknik och kan därför bara skriva ut i svart, men eftersom det är just inriktat på information, spårbarhet och enkla logotyper ser Philippe Wolff ingen utmaning i detta.
Seven-Eleven använder tekniken
Philippe Wolff berättar att Seven-Eleven i Japan använder denna teknik för sina olika sallader, med information som ingredienser tryckt direkt på salladsförpackningarna. Vanligtvis visar en pappersetikett på botten av förpackningen ingredienserna.
Ricohs teknologi eliminerar sådana pappersetiketter, vilket bidrar till att minska miljöpåverkan, säger Philippe Wolff. Dessutom förbättras synligheten för livsmedelsmaterial och allergeninformation avsevärt genom att flytta nödvändig information från botten till toppen. I tillverkningsprocessen elimineras också appliceringen av pappersetiketter och ersättning av till exempel band, vilket förbättrar produktiviteten inom en lång rad områden inom detaljhandeln och distributionsbranschen.
Nytt foliematerial
Att Ricoh är en koncern med många kompetenser märks också av att de tagit fram ett nytt PLA-material för livsmedelsindustrin. PLA är en bioplast som kan tillverkas utan användning av olja och på basis av till exempel majsstärkelse, vilket gör den biologiskt nedbrytbar (enligt bland annat Wikipedia).
Ricohs nya produkt – PLAIR – är en skummad PLA som är särskilt lämplig för färska livsmedel. Jämfört med liknande produkter (till exempel cellplastoch HIPS) har PLAIR en bättre värmeisolering, kan användas i mikrovågsugn och är biologiskt nedbrytbar, säger Philippe Wolff.
Produkten är extremt lätt och mycket lätt att termoforma.