Rekordnivå för återvinning av förpackningar

PUBLICERAD: 15 mars 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Förra året slogs rekord i insamlingen av förpackningar. Foto: Pressbild

Svenskarna blir allt bättre på att lägga förpackningar i återvinningsbehållare. Insamlingen och återvinningen slog rekord under fjolåret. Ett material lämnar störst avtryck i statistiken.

Under fjolåret lämnade varje person i Sverige i genomsnitt in 64 kilo förpackningar och tidningar till återvinningen. 2019 var motsvarande siffra 62 kilo. Totalt visar Förpacknings- och tidningsinsamlingens statistik att mängden förpackningar som lämnades in till återvinning ökade med 8 procent mellan åren. Det gäller förpackningar av såväl glas, plast, metall och papper. Aldrig någonsin har insamlandet legat på så höga siffror:

– Förra året var ett rekordår för insamlingen av förpackningar. För att skapa ett mer cirkulärt samhälle måste vi se till att ta hand om de resurserna vi förbrukar och det är fantastiskt att se att engagemanget för återvinning fortsätter att öka, säger Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI.

Ändrade vanor

FTI pekar på två möjliga orsaker till att fler förpackningar än någonsin lämnas till återvinning. Dels ett ökat miljötänk, dels pandemins följder som fått fler att arbeta hemma samt att handla på nätet i större utsträckning.

– De förändringar som pandemin medför, som hemarbete, ökad näthandel och att allt fler lagar mer mat hemma har lett till en ökning av mängden förpackningar och det är fint att se att våra återvinningsvanor går hand i hand med våra nya beteenden i pandemin. Varje insamlad förpackning gör skillnad, säger Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI.

Ökning av pappersförpackningar

Den största ökningen ses bland de pappersbaserade förpackningarna där återvinningen gått från 14,6 kilo per invånare till 16,9 kilo. På andra plats kommer plastförpackningar, från 7,9 till 8,7 kilo. Insamlingsstatistiken baseras på FTI:s drygt 5 000 återvinningsstationer i landet, eller via de två miljoner hushåll som återvinner direkt i fastigheten.

Läs vidare

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Coca-Cola testar flaskor utan etikett i Storbritannien

Coca-Cola har lanserat ett tillfälligt försök i Storbritannien för att ta bort etiketterna från Spriteflaskorna på 500 ml för att hjälpa till att förenkla återvinningsprocessen.
sprite

easyJet tar höjd för mindre utsläpp via återanvändning

Det brittiska flygbolaget easyJet, implementerar ett initiativ för att utrusta sina piloter och kabinpersonal, totalt 14 000 personer, med återanvändbara koppar och bestick efter ett framgångsrikt försök.
easy

Svensk whiskyproducent först ut med att skrota ytterförpackningar

Från och med i februari fasar det framåtlutade destilleriet Agitator ut ytterförpackningarna kring alla sina whiskyprodukter. I och med det blir man först i landet och utmanar de stora dryckesföretagen globalt. “Vi har samma attityd till hållbarhet som vi har till whiskyproduktion”, säger destillerichefen Oskar Bruno.
agitatorx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning