Qupaq satte inofficiellt världsrekord i denesting

PUBLICERAD: 8 maj 2023
UPPDATERAD: 8 maj
Resultatet av en minuts körning.

Det danska företaget Qupaq är en ledande (bäst i världen säger man själva) tillverkare av separeringsutrustning (denesting) av tråg vid trågpackning. På interpack satte man ett världsrekord.

Årligen separerar deras utrustningar mer än tio miljarder tråg hos kunder runt om i världen. För att visa på styrkan bjöd man in till ett världsrekordförsök i montern på interpack, något som lockade många. Man utmanade sig själva med att försöka separera ettusen plasttråg på en minut.

Man kan säga att det var en ultimat stresstest av verktyget som separerar trågen. De tråg man använde kom från Faerch och har i staplat skick ett millimeterstort mellanrum för att göra det möjligt för verktyget att greppa dem.

Inofficiellt världsrekord

– Vi menar att det här är världens snabbaste denesting och om vi lyckas kommer det att vara ett inofficiellt världsrekord. Vi menar att det är viktigt att fortsätta trycka fram innovation och peka på vikten av förbättrad produktivitet och automatisering, sade Qupaqs marknadschef Jesper Johansen till den stora åskådarskaran.

Rekordförsöket skedde med ett basverktyg som modifierats. Magasinet laddades manuellt av personal som dessutom såg till att trycka bort de separerade trågen när de hamnade på golvet. Vid så höga hastigheter jobbar trågen mot graviteten. Om trågen faller snabbare än det tillgängliga utrymmet tillåter, fungerar det så klart inte.

Lyckades det?

Vanligtvis kör en produktionslinje som mest med 150 tråg per minut. Många livsmedelstillverkare låter personalen separera trågen. För att klara 1000 på en minut hade det krävts minst 20 personer.

Inför världsrekordförsöket aktiverade Jesper Johansen publiken för att skapa stämning. På väggen i montern gick det att följa nedräkning och antal tråg. Hur det gick – självfallet blev det världsrekord. Första gången nådde man 1014 tråg, vi en andra körning 1049.

Med det här ”jippot” vill QupaQ väcka frågan om vikten av automatisering i livsmedelstillverkning. Det var nog många som var imponerade när de lämnade montern.

Jesper Johansen fick fart både på utrustning och publik.

 

Läs vidare

Evolabel siktar på ökning på den amerikanska marknaden

Den svenska tillverkaren av print-and-apply maskiner, Evolabel, visade sina lösningar på interpack. Evolabel är en stor leverantör av den här typen av märkningsutrustningar, men man jobbar lite i det tysta.
Magnx

Världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem

Leibinger kallar sin nya IQ Jet för världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem.
Maskinx

Fujifilms största förvandling på tjugofem år

Det var första gången någonsin som Fujifilm höll en presskonferens på Interpack i Düsseldorf. Man satsar nu på förpackningsindustrin.
Fuji 2x

Fallna löv i städer blir råvara till papper

Det ukrainska start-up företaget Releaf har kommit långt med sitt projekt att tillverka förpackningspapper av fallna löv. Packnews träffade dem på årets interpack.
Alexanderx

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x