Pantamera prisar Max för miljöinsats – sparar 214 000 kilo koldioxid

PUBLICERAD: 30 maj 2013
UPPDATERAD: 24 januari

Katarina Lundell  Katarina Lundell, informationschef

Hamburgerkedjan Max är den restaurangkedja som samlat in flest antal burkar och PET-flaskor per restaurang under 2012. Sammanlagt har kedjan pantat 643 443 burkar och PET-flaskor vilket innebär en koldioxidbesparing på 214 062 kilo.

Aldrig tidigare har det pantats så många burkar och PET-flaskor som under 2012. Vi svenskar lämnade in cirka 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor. Bakom den höga återvinningssiffran finns ett gediget arbete från Returpack och alla deras samarbetspartners.

– Restauranger är en viktig samarbetspart för att pantsystemet ska fungera optimalt och för att öka återvinningen. Max är en mycket god förebild för branschen med sitt starka miljöengagemang och ett ständigt pågående miljöarbete, säger Erik Ebbeson, kundchef på Returpack.

– Vi är mycket stolta över utmärkelsen från Returpack. För oss på Max är det en självklarhet att ta ett aktivt miljöansvar. År 2008 var vi först i världen med att klimatdeklarera hela vår meny, vi var även tidiga med att klimatkompensera från bondens jord till gästen bord, säger Richard Bergfors, VD på Max.

Källa: Returpack

Läs vidare

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Nu kan chipspåsen och duschtvålsförpackningen pantas

Orkla Confectionery & Snacks Sverige och Orkla Care Sverige inleder ett samarbete med återvinningsappen Bower. Det innebär att konsumenter kan panta sin chipspåse från OLW, tandkrämstuben från Jordan och tvålförpackningen från Family Fresh och få pengar tillbaka.
OLW pantx

Nytt rekordår för pantsystemet

Pantameras färska pantstatistik visar att Sverige slår rekord igen, med över 2,7 miljarder pantade burkar och flaskor. Pantandet ökar i alla svenska län, och även pantningsgraden är högre än tidigare.
Returpackxx

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}