Antalis har etablerat sex europeiska designcenter där konstruktörer och designer hjälper kunder att skapa specialdesignade förpackningslösningar. Över tiotusen förpackningar har tagits fram.
Fortsatt tillväxt i e-handeln, större fokus på miljön och ett ökat behov av automatiserade produktions- och logistikprocesser har förändrat synen på förpackningar. Pappers- och förpackningsgrossisten Antalis pekar i ett pressmeddelande ut tillverknings- och logistikindustrin som ett område med en särskilt hög efterfrågan på skräddarsydda förpackningslösningar. Företagen i dessa branscher kan ha förpackningsutmaningar som att spara utrymme i lagerhanteringen, att optimera sina förpackningsprocesser eller att skapa miljövänligare förpackningar.
Nya eller befintliga
För att möta kundernas behov har Antalis upprättat sex europeiska designcenter som erbjuder personlig service och ett nära samarbete i utvecklandet av olika förpackningslösningar. Tre center finns i Tyskland, ett i Danmark, ett i England och det senaste i Polen.
– Kunderna vänder sig till oss i syfte att antingen utveckla helt nya förpackningslösningar eller optimera sin befintliga förpackningslösning, säger Maria Ragusa, förpackningkonstruktör på Antalis Packaging Design och fortsätter:
10 000 förpackningar
– Vi testar prototyperna under realistiska förhållanden och anpassar dem tillsammans med våra designer tills vi uppnår ett optimalt resultat, säger hon.
Enligt Antalis har de sex centren skapat 10 000 skräddarsydda förpackningslösningar. Designcentren i Tyskland har specialiserat sig mot bilindustrin.
– Vi använder en specialutvecklad programvara som säkerställer att vi utvecklar de bästa lösningarna för våra kunder. Eftersom vi har ett stort antal 3d-applikationer kan vi visa våra kunder förpackningslösningar för produkter som inte ens har utvecklats än. Samtidigt så behandlar de olika programmen många olika typer av data och input som gör processen mycket enklare för både kunder och för oss, säger hon.
Öppnade nytt i Polen
Det senaste förpackningscentret öppnade Antalis i Polen i februari 2019. Den polska avdelningen ska främst fokusera på logistik- och bilindustrin i Östeuropa.
– Placeringen av det nya designcentret är mycket strategiskt valt eftersom vi nu kan möta den ökade efterfrågan på den östeuropeiska marknaden med specialdesignade förpackningar och förpackningstjänster, säger Aleksander Gwizdala, chef för Antalis förpackningssegment i Polen.
Arbetar i team
Antalis skriver att varje designcenter har ett specialteam med förpackningsexperter som arbetar med respektive kund. Dessa team anpassar förpackningslösningar till kundernas behov och erbjuder tjänster till en bred kundgrupp – från små företag till stora multinationella företag. Ett av företagets fokusområde är att se till att hålla nere förpackningens miljöpåverkan och att designa förpackningar med minsta möjliga materialförbrukning utan att tumma på kvaliteten. Ett exempel är i Tyskland där de har valt att enbart arbeta med ett material till sina förpackningar, och primärt är det pappersbaserade material som är i fokus.
– Till skillnad från många av våra konkurrenter är vi inte beroende av materialval. Därför kan vi skräddarsy förpackningen till produkten och välja det lämpligaste materialet, säger Alexander Gwizdala.