Nu går det att panta God Morgons juicekartonger

PUBLICERAD: 7 juni 2024
UPPDATERAD: 7 juni
od Morgon är ett av Sveriges största juicevarumärken och omsätter över 15 miljoner juicekartonger i Sverige per år. Foto: Pressbild

God Morgon inleder ett samarbete med Bower och erbjuder nu pant på sina juicekartonger. Målet är att öka antalet återvunna förpackningar genom att erbjuda olika typer av förmåner när panten har registrerats.

Pappersförpackningar hör till de förpackningsmaterial som svenskarna är sämst på att återvinna, enligt Naturvårdsverkets statistik. God Morgon, som är ett av Sveriges största juicevarumärken, omsätter över 15 miljoner juicekartonger i Sverige per år. För att skapa ett större incitament hos konsumenterna att återvinna sina juicekartonger ansluter sig nu God Morgon till Bower, som via sin app erbjuder belöningar till den som pantar.

– Vi är glada över att inleda vårt samarbete med Bower, vilket för oss blir ytterligare ett viktigt steg till att bidra till en bättre morgondag. Genom att göra det enkelt för konsumenten, samtidigt som de erbjuds ersättning, hoppas vi att ännu fler vill panta sina förpackningar. En win-win för både miljön och plånboken, säger Malin Kjelledal, Brand Activation Manager på God Morgon.

Genom att ladda ner appen Bower till sin smartphone i App Store eller Google Play, skanna streckkoden på förpackningen och sedan lämna in förpackningen på närmaste återvinningsstation samlar konsumenten poäng, som kan omvandlas till kontanter, kuponger eller donationer till välgörande ändamål.

Läs vidare

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

BEWI ökar sin återvinningskapacitet genom att öppna en cirkulär hubb i Norrköping

BEWI öppnar nu sin nya cirkulära hubb i Norrköping, vilket ökar företagets återvinningskapacitet för EPS (expanderad polystyren) med 40 procent.
BEWIx

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a