Nu är det dags att sända in bidrag till Packnorth Award 2023

PUBLICERAD: 9 februari 2023
UPPDATERAD: 10 februari
Prisutdelning från Superbrandscenen på Scanpack 20222.

Nu har anmälningssidan till årets upplaga av Packnorth Award öppnat. Förpackningstävlingen, som arrangeras av tidningen Packnews (tidigare nord emballage) med Scanpack som partner, blev en stor framgång förra året. Juryn hade närmare sjuttio bedömningar att göra.

Prisutdelningen skedde på Superbrandscenen på Scanpack förra året där åtta bidrag prisades inför storpublik. I år sker prisutdelningen på Scanpack Pop-up den 14 september på Svenska Mässan i Göteborg. Självfallet tror vi på ändå fler insända bidrag i år. Förpackningsutvecklingen är intensiv och Norden ligger långt framme, något som på ett tydligt sätt kan bevisas via Packnorth Award. Tveka inte att sända in ditt eller dina bidrag, anmälningsavgiften är medvetet satt lågt jämfört med andra tävlingar, alla ska ha råd att vara med.
Du hittar mer info och anmäler bidragen på award.packnorth.com.

Några kommentarer från vinnare år 2022!

”Att vinna det här priset var riktigt roligt då det kanske inte alltid är industriförpackningar som får stå i rampljuset. Jag känner att vi på Accon förstärkte självkänslan för att jobba mot ett cirkulärt sätt i Accon Group. Att företag som tillverkar industriförpackningar ställer upp i tävlingar är nog något vi kommer se mer av framöver. Stort tack till Packnews”. Micael Rahm, Accon Greentech

”Vi är fantastiskt glada över det priset som hyllar riktigt bra miljövänliga emballagelösningar. Det priset speglar hur vi på ett internationellt nivå, tillsammans med övriga bolag inom RAJA gruppen, lyckas driva innovation med våra leverantörer. Vi ser fram emot att kunna presentera flera produkter till juryn framöver, i linje med dessa, med stark fokus på miljö”. Rémi Colas, Raja

”Vi på Liplid AB är väldigt stolta över att ha tilldelats priset Packnorth Award 2022. Vi har slitit hårt i arbetet med att ta fram ett fungerande lock med den nya torrformningstekniken. Utmaningarna ligger i den komplicerade designen vilket gör att processen är lång. Planerna är att komma ut på marknaden under första delen av 2023”.Jesper Berthold, Liplid

Här är förra årets vinnare och juryns motiveringar!

Dryckesförpackningar
Liplid blev vinnare i kategorin Dryckesförpackningar. Juryn var mäkta imponerad av Liplids bägarlock som de menar stod för mycket nytänkande.

Juryns motivering: Det är inte ofta vi ser så mycket nytänkande i en så i grunden enkel produkt. Liplid har en stor positioneringspotential inom segmentet. Här ersätter man plast med fiber och får ett lock som kan återvinnas eller komposteras. Locket använder mindre material än alternativen och ger dessutom stabilitet åt dryckesmuggen vilket innebär att en mugg kan tillverkas med mindre mängd material. Du kan konsumera innehållet utan att munnen kommer i kontakt med locket. Själva designen är intressant och signalerar hållbarhet.

Livsmedelsförpackningar
Trioworld i Landskrona tävlade med Food Loop30. Ett laminat i fem lager av återvunnen plast som första gången kom ut på marknaden i samarbete med livsmedelskedjan Lidl i Sverige för deras kanel- och kardemummabullar. Produkten vann kategorin Livsmedelsförpackningar.

 

Juryns motivering löd: Livsmedelsförpackningar och återvunnen plast har alltid varit två motpoler. Här ser vi ett intressant exempel på att det är möjligt. Trettio procent PCR (Post Consumer Recyled) i en så utmanande förpackning för frysta varor imponerar och gav pluspoäng från juryn. Lösningen är ett laminat i fem lager som uppfyller alla obligatoriska tester och simuleringar enligt EU:s bestämmelse för kontaktmaterial för livsmedel. Att kunna använda mer återvunnen plast i livsmedelsförpackningar är ett nödvändigt steg i utvecklingen mot en cirkulär plastanvändning och den här filmen är ett positivt och intressant steg i rätt riktning.

e-handelsförpackningar
Vadderade kuvert och bubbelpapper från Raja vann kategorin E-handelsförpackningar.

 

Juryns motivering: Här är två produkter som tävlade var för sig i kategorin. Juryn tyckte att bägge var potentiella vinnare och beslöt sig för att så ihop dem till ett bidrag. Två produkter som klarar uppgiften med bara ett material, papper. Rent visuellt signalerar de hållbarhet. Med bubbeldesign med förstärkta bubblor i bubbelpappret ser man till att ett monomaterial får en skyddande förmåga som räcker långt i många fall. Självfallet är bägge produkterna återvinningsbara till 100 procent.

Industriförpackningar
I kategorin Industriförpackningar vann Accon Greentech som tävlade med Accon Storsäckar.

Juryns motivering: Mycket fokus i frågor kring cirkularitet tenderar att hamna på konsumentförpackningar. Begreppet är i högsta grad applicerbart, och nödvändigt på industriförpackningar. Här är en genomtänkt lösning för storsäckar som hanteras i en ”closed loop”. Innovationshöjd när den är som bäst säger juryn och fortsätter: Full kontroll över monomaterialets kvalitet trots en betydande andel returplast och ett smart system för att kvalitetssäkra säckarnas lastkapacitet. Genom att anpassa andelen returplast säkerställs prestandan på ett betryggande sätt. En strålande idé som dessutom är lätt att kommunicera ut!

Inkluderande och/eller hållbar design
Fibu vann kategorin Inkluderande och/eller hållbar design för sitt fyllnadsmaterial Starchips.

Juryns motivering: Materialet består av skummad träfiber och är resultatet av en lång tids utveckling. Det fungerar som stötdämpande i förpackningar och ersätter plastchips. Kan pressas ihop vid transport för att sedan återta sin form vilket sparar transportutrymme. Stötdämpningsförmågan är hög. Med denna lösning undviker man även problemet med statisk elektricitet som är vanligt vid användning av plastchips. Material kan även fås som skräddarsydda ilägg eller som omslagsmaterial. Det är till 100 procent återvinningsbart i pappersåtervinningen.

Lyxförpackningar
Vinnare i kategorin Lyxförpackningar blev Norrmejerier Ekonomisk Förening för förpackningen till produkten Västerbottensost Jubileumsgåva.

Juryns motivering: En elegant jubileumsförpackning för en minivariant av den välkända osten. Målgruppen är internationella besökare. Förpackningen är klassisk och väldesignad med tydliga referenser till premium via svart, guld, lack, minimalistiskt och enkla och eleganta stilsorter. Som en välbevarad hemlighet dyker historien om osten upp när man öppnar förpackningen. Osten är packad i en plastfilm som garanterar luktfrihet. Två rena materialströmmar som är lätta att källsortera.

Biomaterialbaserade förpackningar
Pyroll Packaging Group tävlade med en förpackning för återanvändbara bestick av trä – och vann i kategorin Biomaterialbaserade förpackningar.

Juryns motivering löd: Förpackningen har ett modernt, miljömässigt visuellt uttryck och ger konsumenten möjlighet att se innehållet. Den stämmer väl överens med produktens USP. Både påsen och fönstret är tillverkade av hållbart odlad skogsråvara med en talloljebaserad PP-film som laminerats till en bas av papper. Tallolja är intressant som råvara och här visas på möjligheterna. Förpackningen kombinerar utseende, förnybarhet och transparens på ett tilltalande sätt.

Specialpriset
Specialpriset, som delades ut av Nordisk Bioplastförening och gick till Orkla och deras biobaserade plastflaskor till Felix dressingar.

Juryns motivering: ”Varumärkesägaren Orklas nya plastflaskor för Felix Dressingar är tillverkade av biobaserad polypropen (PP). Flaskorna innehåller nittio procent biobaserad PP och är ISCC-certifierade. Juryn uppskattar Orklas satsning på den så kallade massbalansprincipen som en väg mot förnybarhet och cirkularitet. Flaskorna representerar en möjlighet att bredda råvarubasen och implementeringen av biotänkandet. De representerar viktiga delar i omställningen. Nordisk Bioplastförening vill genom priset uppmärksamma detta.”

Prisutdelningen följdes upp med fortsatt firande i form av intensivt mingel samt champagne och choklad till alla som ville ha.

Packnorth Award är tillbaka år 2023 med en prisutdelning på hösten. Plats och tidpunkt är inte bestämt ännu, men håll koll på www.award.packnorth.com.

Hela årets prisutdelning kan ses på www.packnews.tv

De vinnande bidragen förra är just nu utställda på Sign&Print mässan i Norge.  Foto: Claes Nordström.

 

 

 

Läs vidare

Blue Ocean Closures öppnar upp om sina förslutningar

Blue Ocean Closures teknik för tillverkning av förslutningar av fiber väcker intresse världen över. Följande artikel om företaget publicerades i tidningen Packnews nummer 4, år 2023.
Maskinx

Efter tio års utveckling – nu är Yangi redo för marknaden

I Varberg står nu företaget Yangi redo att kommersiellt lansera sin torrformnings teknik för fibrer på marknaden. Packnews har varit där.
Yangix

TIP-Alliance ska knyta ihop de stora aktörerna i förpackningsindustrin

Förpackningsgrossisten Christer Nöjd AB har tillsammans med det danska företaget STOK K/S och H.Clausen AS i Norge lagt grunden för nätverket TIP-Alliance. Nyligen växte man med en ny medlem.
Mira Nöjdx

Sten-Inge Fredin satsar 100 000 000 kronor på ny etikettproduktion

I det lilla samhället Kattarp, drygt en mil norr om Helsingborg, händer något märkligt. På en idyllisk lantbruksgård byggs en helt ny etikettproducerande verksamhet, helt från scratch, och stora pengar satsas.
sten

Senaste nytt

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax