Scanpack 2024 överträffade förväntningarna enligt nöjda utställare

PUBLICERAD: 31 oktober 2024
UPPDATERAD: 31 oktober
Scanpack firade 60 år med en framgångsrik mässa. Stora Enso bidrog i tillverkningen av den här champagneflaskan. Bild: Bo Wallteg

Scanpack firar 60 år och är starkare än någonsin. Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast – och reaktionerna var överväldigande positiva enligt Svenska Mässan.

På årets Scanpack har vi mött alla vi ville möta – och ännu fler! Jag skulle säga att 30 procent är nya kunder, säger Johnny Scarlett, marknadsdirektör på Smurfit Westrock Skandinavien.

Scanpack, som hade premiär 1964, firade 60-årsjubileum med årets mässa 22-25 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.

– Stämningen var verkligen på topp! Det blev den sprakande, kreativa mötesplats vi hoppats på. Jag upplevde en oerhört positiv känsla från både utställare och besökare, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Scanpack.

– Ett kvitto på vikten av mötesplatsen, som funnits i 60 år.

Årets mässa samlade 407 utställare, tio fler än förra gången. Och på besökarsidan noterades en ökning med 11 procent. Totalt hade Scanpack 14 117 deltagare från 50 olika länder.

Affärerna stod i fokus, men också kunskapen, idéerna och diskussionerna. Besökarna kunde ta del av ett omfattande seminarieprogram.

– Vi har fått mycket bra feedback på att innehållet varit aktuellt, relevant och engagerande. Det intrycket stärks av det höga besökarantalet kring de två scenerna, Packaging Plaza och Pioneers Stage, säger Monika Ölund.

– Seminarierna har varit mycket välbesökta!

 

Så här säger några utställare om Scanpack 2024:

Claes Söderqvist, säljchef Norden och Baltikum, EOC Group:

Förra Scanpack var en dundersuccé för oss. Årets var ännu bättre! Vi har haft fullt upp i montern. Vårt företag, med bas i Belgien, är Europas största leverantör av vattenbaserade limmer, med runt 25 procent av marknaden. Vår nisch är laminering och litolaminering, där man limmar offsettryckta ark på wellpapp. På årets mässa har vi fått mängder av nya kundkontakter, massor av leads och är otroligt nöjda. Scanpack levererar!”

Mikael Sidmalm, VD, Proreg Control:

”Vi fick en flygande start då vi redan första dagen sålde det nyutvecklade analysverktyget CheckMate 4, som bl a mäter restsyrevärdet i paketerade livsmedel, till en kund vars gamla utrustning just gått sönder. Sedan har det bara rullat på, vi har skrivit många offerter. En superbra mässa!”

Johanna Skans, marknads- & kommunikationschef, DS Smith:

”Fantastiskt! Vi har varit med länge som utställare på Scanpack, men i år peakade det verkligen. Vårt koncept i år, We grow together, speglar att vi vill växa tillsammans med våra kunder och inspirera till ökad tillväxt och ökad hållbarhet. I montern visade vi smarta förpackningslösningar, bland annat Lift Up, en innovation där plasten runt sex petflaskor byts mot ett miljöanpassat handtag i wellpapp. Intresset var enormt, vi hade fullt tryck i montern och är jättenöjda!”

Johnny Scarlett, marknadsdirektör, Smurfit Westrock Skandinavien:

”På årets Scanpack har vi mött alla vi ville möta – och ännu fler! Jag skulle säga att 30 procent är nya kunder. Vårt företag är världens största inom fiberbaserade emballage. Genom årets uppköp av amerikanska WestRock kompletteras vårt utbud av transportemballage med kartongförpackningar för dagligvaror. Intresset på Scanpack har varit massivt. På en skala ger jag den här mässan tio poäng av tio möjliga!”

Efter det lyckade jubiléet tar Scanpack nu sikte på nästa mässa, som äger rum 26-29 oktober 2027.

Läs vidare

Packnews nummer 5 - gratisläsning om vad som hände på Scanpack

Packnews nummer 5 i år är en annorlunda utgåva ur två aspekter. Dels finns tidningen bara i digitalt format, öppen för alla att läsa utan kostnad, dels handlar den enbart om vad som hände på Scanpack 2024 och vilka som vann och vilka som inte hade samma framgång i Packnorth Award. Du får hela 75 sidor läsning om detta.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ökad hållbarhet via absorberare

Det pratas mycket hållbarhet i branschen nu för tiden. Du handlar det mest om att materialminimera, gå mot monomaterial eller designa rätt. Ett sätt att göra en produkt mer hållbar är att använda fuktabsorberare. Företaget Super Dry hade ett par nyheter på det området i sin monter på Scanpack.
Super Dryx

Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Packnews fick besök i montern på Scanpack av Nataliia Saievych. Hon är chef för utrikeshandel hos det ukrainska företaget Sirius Extrusion och ville i stort sett bara berätta att de lever och kämpar på med produktionen av sträckfilm, barriärfilm, film för sträckhuvar samt tryck.
Ukrainax

Mared ser förpackningar som ett tydligt satsningsområde

I Mareds monter på Scanpack träffade vi Tony Douhàn som har lång erfarenhet i förpackningsindustrin men bara runt nio månader hos Mared. Hans roll i företaget är att jobba med den satsning som Maredkoncernen gör mot förpackningssektorn.
Mared

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland